onsdag 29 juni 2011

Svaneke Bryghus - Den udødelige hest

Dags för mitt andra öl från Svaneke bryghus. Den udødelige hest är en baltic porter och tillhör bryggeriets Limited serie. Förhoppningarna är ganska stora och det vilar en ganska stor tyngd på axlarna hos detta öl. Då jag räknar detta som ett närproducerat öl så hamnar det i samma "drick kategori" som de öl jag köpte på österlen, från Ysta och Stockeboda, och igår provade jag Ysta färsköl... Det är det första ölet sedan jag började blogga som jag har slagit i vasken, och då lägger jag inte upp allt jag dricker utan undviker speciellt de dåliga... Vi får hoppas att denna får mig att glömma gårdagen!

Utseende: Svart vätska med ett ganska tjockt och fluffigt beigebrunt skum.

Doft: Stor härligt rostat maltig doft med lite mörk torkad frukt och mycket lakrits, kaffe och en del choklad. Där finns även ett litet sting av alkohol som inte på något vis är jobbig eller förstörande.

Smak: Ölet har medelstor kropp och kolsyrning och bjuder på mycket rostade toner. Det är rostad och karamellig malt tillsammans med kaffe och litechoklad. I bakgrunden ligger lite lakrits och lätt rökiga/askiga toner. Det är mycket kaffe i eftersmaken som sitter i ganska länge.

I betyg ger jag detta ölet 4 av 5 möjliga. Jag föredrar ju egentligen riktigt stora och smakrika imperial stouts, här finns inte den fyllighet jag så mycket tycker om. Däremot är det här extremt lättdrucket och jag tänker direkt på kombinationer med mat, något jag inte så ofta gör med stouts. T.ex. hade detta varit ett helt underbart öl både i och till porterstek tror jag... Hur som helst så är det en väldigt drickbar och väldigt god porter, Svaneke imponerar!

1 kommentar:

  1. Sven-David Svensson18 juli 2011 kl. 12:55

    Jag har smakat ett flertal olika öl från detta bryggeri. Samtliga har varit bra och håller hög klass.

    SvaraRadera