fredag 17 juni 2011

Stockeboda Gårdsbryggeri - Ljus ale

Då var det dags för mitt första öl från min tur ut på österlen, som även är det första från Stockeboda. Det här ser jag fram emot!

Utseende: Det är ett stort vitt skum som lägger sig på den oklara ljusgula vätskan som sedan sjunker ner till ett litet, men täckande, lager.

Doft: Det är en brödig maltdoft med lite syra och lite stallig doft med jäst. Det luktar lite belgiskt. Det är en fräsch och läskande doft.

Smak: Oj, det var inte som jag väntat efter att ha luktat på ölet. Det finns en lätt sötma och även smaker av det doften antytt, lite jästigt och lite syra i form av citron. Det finns även lite humle i eftersmaken med en lätt beska som dock känns något industriell. Det här påminner mer om witbier än pale ale. Avslutet är lite jästigt och har en nästan industriell beska.

I betyg ger jag detta ölet 2,9 av 5 möjliga. Det är helt okej, men inte mycket mer. Den är lite väl tunn i smaken vilket är ett problem, ett annat är att den inte riktigt motsvarar förväntningarna på en pale ale. Men som sagt, ändå helt okej. Det är speciellt kul att ha provat mitt första öl från Stockeboda som faktiskt ligger ganska nära familjens sommarstuga ute på österlen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar