fredag 3 juni 2011

Flying dog maraton!

Som ni kanske sett i ett tidigare inlägg så privatimporterade jag och en vän ett paket från det Flying dog så jag tänkte göra ett litet grupptest och sedan utse en vinnare av de 5 sorterna jag har från detta amerikanska bryggeri.

Först ut är:

Old scratch Amber lager.

Utseende: Inte helt oväntat - bärnstensfärgad med ett litet skum som sjunker undan och bildar en mycket liten ring längst kanten på glaset.

Doft: Karamellmalt, söt och lite fruktig. Även lite humle på ett hörn, men den är inte stor i doften.

Smak: Den är ganska söt med karamellmalt, honung och en svårplacerad fruktighet. Efter att ha tänkt efter tycker jag att fruktigheten påminner väldigt mycket om artificiell vattenmelon, som i tuggummin t.ex. Eftersmaken är väldigt snäll med en lätt beska som ändå sitter i ett tag.


I betyg ger jag detta ölet 3,2 av 5 möjliga. Min flaska är märkt bäst före 14/09 -11 så jag misstänker att humlen dragit sig tillbaka en del i smaken, men jag tycker ändå att det är ett trevligt öl som jag gärna druckit igen. Inte minst för den både häftiga och snygga etiketten!



Helt klart en bra start på paketet!

Snake dog IPA.

Utseende: Även denna är bärnstensfärgad, om än lite mörkare. Skummet är lite mer, lite ljusare och lämnar lite mer kvar i glaset.

Doft: Gräsig, citrusig och blommig humle. Även lite sötma och viss fruktighet. Inbjudande doft!

Smak: Betydligt fruktigare än doften, lite maltsötma sedan börjar citrusen träda fram innan efterbeskan tar över. Här har vi, som väntat med tanke på de två ölstilerna, en betydligt mer kraftfull och aggressiv beska som även den sitter i ganska länge. Att den är på 7,1% märks ingenting av.

I betyg ger jag detta ölet 3 av 5 möjliga. Den här flaskan har märkningen bäst före 07/09 -11 och då det är en IPA har detta kanske ännu större inverkan på smaken. Det finns betydligt bättre IPA:s där ute men den levererar trots allt på de punkter man förväntar sig av en amerikansk IPA: Smakrikedom, humle och beska. Men den lämnar ändå mer att önska, jag föredrar lite mer drag och gärna mer fruktighet som helst ska följas upp av en rejäl käftsmäll till efterbeska. Snake dog är ingen besvikelse men den lämnar heller inget kvarvarande intryck.



Två av fem avklarade, "so far so good" som man säger... Oavsett vilken det blir så ser jag redan fram emot nästa!

Doggie style Pale ale.

Utseende: Kopparfärgad klar vätska med beige skum.

Doft: Påtagligt söt och maltig doft med karamell och lite nötighet, dock inte speciellt stor doft.

Smak: Lite karamellig smak med viss fruktighet och en del humle med en ganska lätt beska i eftersmaken. Precis som doften så är det inte speciellt mycket smak, den känns väldigt trött och jag skulle nästan vilja kalla den lite vattnig.

I betyg ger jag detta ölet 2,5 av 5 möjliga. Det är okej, inte mer. Det är rent av en besvikelse med det innehållet till en så snygg etikett.



Nästa öl i mitt maraton blir förhoppningsvis bättre.

Raging bitch Belgian-style IPA.

Utseende: Kopparfärgad vätska med ganska litet skum som sjunker undan snabbt och bara lämnar en liten kant. Lämnar lite rester på glaset.

Doft: Väldigt stor doft. Fruktig, fräsch, jästig. Väldigt fruktig och söt doft. Den doftar humlig, men inte på det sätt vi är vana vid från en amerikansk IPA.

Detta ska bli spännande!

Smak: Här finns det en blandning av smaker som verkligen överraskar mig. Jag har väldigt svårt för att urskilja allt från början och får fylla i efter hand. Men jag hittar till slut en lätt fruktighet, citrus, tallbarr, banan och en massa annat spännande. Mina smaklökar får jobba för att separera alla smaker... Och jag gillar det! Efter ett tag så sitter smakerna till slut där och man kan börja njuta ordentligt. Eftersmaken bjuder på en väldigt lagom efterbeska. Den sköljer inte över alla de speciella och intressanta smakerna utan kompletterar dem snarare på ett lagom sätt. Tänka sig, jänkare som gör något lagom!

I betyg ger jag detta ölet 4 av 5 möjliga. Det är en väldigt intressant IPA som sticker ut på ett sätt jag inte tidigare stött på. Det är heller inte bara nyhetens behag utan det funkar verkligen bra tillsammans och jag är helsåld! Verkligen kul detta, jag har börjat falla in i IPA-träsket och Raging bitch visar verkligen att det finns så mycket jag inte stött på än.



Denna flaskan har för övrigt samma kapsyl som de Gonzo som kom till systembolaget för en tid sedan, vilket jag tror är deras nya, och bäst före märkning på 09/09-12 till skillnad från de andra som har ungefär ett år tidigare. Jag misstänker helt enkelt att min Raging bitch är färskare än de hittills provade ölen, och att det kan vara en bidragande faktor. Hur som helst så är det nu dags för det femte och sista ölet!


Gonzo Imperial porter.

Utseende: Kaffefärgat svart med ett härligt, kompakt ljusbrunt skum som sakta sjunker undan och lämnar lite härligt klibbiga rester på glaset.

Doft: Mycket rostade toner, kaffe och mörk choklad.

Smak: Kaffe, rostad malt, lite mörk frukt, lite humle kommer precis innan beskan och lite chokladbitterhet. Den höga alkoholhalten sticker inte ut i smaken, men den bär upp de andra smakerna väldigt väl. Det är en fyllig och len öl som är väldigt mjuk i smaken med ett härligt bittert avslut som nästan smaker bränt med humlebeska tillsammans med choklad- och espressoliknande bitterhet.

I betyg ger jag detta ölet 4,2 av 5 möjliga. Det här är riktigt gott. Gonzo är i grund och botten anledningen till det här inlägget, när den kom tidigare i år tyckte jag att den var så bra att jag tvunget ville prova mer från Flying dog. Har ni inte redan provat Gonzo så åk och köp! Det är 30 väl spenderade kronor.


För att summera lite så tycker jag att det har varit riktigt kul att prova dessa fem öl, det är första gången jag gör den här typen av test men absolut inte sista! Ska även ta upp det här med färskheten en gång, gonzon är köpt från hyllorna på systembolaget medan de andra fyra är privatimporterade i ett multipack. Man vet ju inte hur länge det multipacket har stått hos importören och därför kanske de flaskor jag provat gett en orättvis bild av ölen, så nästa person som provar kanske får en helt annan.

Som jag sa i början så ska jag nu utse en vinnare. Egentligen bör ju Gonzo vinna utifrån de betyg jag har satt, men det gör den inte. Vinnaren för mig är Raging bitch, ett öl som inte alls var vad jag hade väntat mig och det som överraskade mig mest! Visserligen har jag druckit Gonzo förr så jag visste vad jag skulle förvänta mig, men Raging bitch är så pass annorlunda mot vad jag druckit tidigare att den hade nog knäppt segern ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar