torsdag 16 juni 2011

Oppigårds Pale Summer Ale

Så var det dags för ytterligare en av sommarölen, Oppigårds brukar sällan göra mig besviken och förhoppningsvis håller de ribban även här!


Utseende: Bärnstensfärgad vätska med vitt skum och anmärkningsvärt få bubblor i glaset. De som finns är dessutom mycket, mycket små.

Doft: Lätt maltig ganska söt och fruktig doft med stor humlekaraktär. Humlen ger doft av persikor

Smak: Det är ett lätt men ändå smakrikt öl som är fruktigt med en lätt till medelstor beska. Det finns grapefrukt och flertalet andra sötare frukter i smaken, men det som sticker ut mest är att den är lite sträv och syrlig. Det ger en väldigt läskande effekt och det är nästan som att man rensar smaklökarna, jag tror det är det jag gillar bäst. Den här ute i solen efter ett hårt pass på åkgräsklipparen tror jag hade gjort sig väldigt mycket bättre än inomhus på en dag med halvtaskigt väder. Med det sagt så är den fortfarande väldigt god!

I betyg ger jag detta ölet 4,0 av 5 möjliga. Det höga betyget motiverar jag att det här ölet har "dubbla användningsområden", dels som läskande alternativ till en lager, dels som väldigt god öl till mat, eller egentligen när som helst såhär i sommartider!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar