måndag 27 juni 2011

8 Wired - iStout

Här sitter jag, trött och sliten efter en långhelg med midsommarfirande och andra festligheter. För trött för att laga mat är jag, så vi har ätit hämtad mat och sitter nu och bara jäser i soffan. På tv:n har vi igång finalen i säsong 2 av Nya Zeelands Masterchef. Plötsligt kommer det... Suget efter något gott i glaset som pricken över i:et. Vad passar då bättre än ett öl från just Nya Zeeland? Det är ju inget man är direkt bortskämd med, även om vi under våren fått en del öl från Epic så hör det inte till vanligheterna. Det är mitt första öl från 8 Wired som verkar ha fått bra kritik de gånger jag har stött på recensioner. Spännande!

Utseende: Kolsvart vätska med ett väldigt litet brunt skum som snabbt sjunker undan till nästan ingenting. Vätskan ser väldigt mörk och mäktig ut, men det är alltid läckert med ett stort och fluffigt skum. Speciellt när man som här slog upp ganska mycket i glaset.

Doft: Maltig doft med rostade toner av kaffe samt choklad. Det finns även en lätt touch humle och lite vanilj. Det är inte så stor doft men det luktar väldigt gott! Börjar redan förlåta avsaknaden av skum.

Smak: Den är ganska fyllig och väldigt len i konsistensen med en lätt kolsyrning som funkar väldigt bra med de stora smakerna. Det är en stor smak och den är chokladig med espressokaffe, rostad malt och avslutet har även lite bittrare chokladsmak och en lätt humlebeska. Det är en bra sötma som balanserar upp de övriga smakerna väldigt bra och bidrar med att göra ölet väldigt lent och lättdrucket. Undertonerna är nog vad som gör det här ölet så bra, här finns vanilj, lite humle och lite mörk frukt och kanske är det lite lakrits där också. Gott är det iaf!

I betyg ger jag detta ölet 4,4 av 5 möjliga. Det är gott, smakrikt och komplext, lite som man tänker sig rätterna i programmet jag tittar på, och precis som jag gillar mina stouts. Tyvärr är den kanske inte lika snygg som de kreationer som visas, men den gottgörs som sagt snabbt med att smaka väldigt bra. Det är balanserat och känns genomtänkt ända ner till kolsyrningen. Dessutom väldigt kul med ett bryggeri jag inte testat förr och från ett land man inte direkt är bortskämd med att få dricka öl från. Riktigt bra helt enkelt!

2 kommentarer:

  1. Kul! Jag funderade på att plocka på mig några öl från 8 Wired sist jag var i Danmark men skippade det till förmån för andra öl. Nästa gång kanske :)

    SvaraRadera
  2. Nästa gång tycker jag absolut att du åtminstone ska plocka på dig en iStout! Jag skulle faktiskt vilja ha fler...

    SvaraRadera