lördag 4 juni 2011

Frukost en fredagkväll - Founders Breakfast stout

Lite busig som man är så tjuvstartar jag frukosten redan till fredagsmyset med en Founders Breakfast stout. Efter att nyligen ha druckit deras Imperial stout så har jag ganska höga förväntningar, låt oss se om Breakfast stouten kan leva upp till dessa!


Utseende: Kaffefärgad vätska med ett härligt brunt skum som rullar upp och lägger sig tjockt med små bubblor. Skummet sjunker sedan undan till ett tunt lager.

Doft: Och vlken doft! Det är som det står på framsidan av flaskan "Double chocolate coffee oatmeal stout." Verkligen massa choklad, kakao och kaffe! Lite rostad malt och lite mörk frukt långt bakom den verkligen stora doften av kakao och kaffe!

Smak: Det första som slår en är hur oerhört len, mjuk och fyllig den är i munnen! Motvilligt så sväljer jag den första klunken...
Wow, choklad, kaffe och rostad malt, man får verkligen det doften antytt! Den mörka frukten ligger där väldigt lätt i smaken och bidrar med en viss sötma som jag tror bär upp de andra smakerna väldigt mycket. Det är en väldigt trevlig efterbeska som smyger sig på redan innan den mumsiga chokladen försvunnit, i mitt tycke perfekt balanserat!

I betyg ger jag detta ölet 4,7 av 5 möjliga. Det är en underbar vätska till både konsistens och smak och fick jag det här till frukost varje dag så hade jag aldrig mer behövt ställa några väckarklockor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar