onsdag 8 juni 2011

Struise Black Damnation III - Black Mes

Jag kände att det behövde firas lite med en fin öl, och efter den underbara upplevelse jag hade med Black Damnation II så var det bara att öppna nästa!

Såhär beskrivs Black damnation III:

"Black Damnation III was made with Black Albert that aged for 3 months on Paul Melia’s (Alias Mes) favorite Whisky, the "Caol Ila’s Distillers Version 1995"."



Utseende: Väldigt likt BD II till utseendet men med lite mindre livligt skum som här sjunker undan till endast en ring runt kanten på glaset.

Doft: Wow! Här finns verkligen dofter av lagringen! Jag blir förvånad över hur mycket whisky det luktar med tanke på att det bara legat 3 månader. Whisky, lite alkohol, malt och lakrits dominerar doften.

Smak: Ganska fyllig med en hel del sötma och lätt syrlighet. Extremt komplex med kakao, lite whisky, lite lakrits, mörk frukt, och rökighet. Den mörka frukten tar sig form i sötma och lätt syra. Det låter som ganska brutala smaker - men det är oerhört lent! Det funkar otroligt bra tillsammans och det är verkligen välbalanserat.

I betyg ger jag detta ölet 4,6 av 5 möjliga. Otroligt gott, en upplevelse utöver det vanliga. Att ölet är på 13% hade jag helt glömt bort och smaken påminner mig ingenting om det. Finns inte så mycket mer att säga än: Se till att lägga vantarna på (minst) en flaska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar