fredag 10 juni 2011

Helt ok heltok torsdag!

Att sätta krydda på vardagen är ett vanligt uttryck. Idag lät jag allt från kaffe till kokos via ekfat sätta krydda på min vardag. Jag och en kompis bestämde oss, likt mitt förra inlägg, för att sluta fundera och göra slag i saken med en liten provning på öl vi tänkt dela. Nedan följer bilder- och korta sammanfattningar på det som dracks.

Först ut var Espresso Oak aged Yeti.


Det här var väldigt gott, men har en bit kvar till något fantastiskt. Det bjuds på kaffe, humle och rostad malt. Som sagt så är det väldigt gott, och det känns på tok för lyxigt för en vardag,, men jag tycker att det fattas lite. Den känns inte helt balanserad.

Härnäst var det dags för Ichtegems Grand cru.


Det är gott, men jag är ändå besviken. Jag tycker den är för söt och inte tillräckligt komplex. Kompisen tyckte betydligt bättre om den men han är inte lika mycket för de riktigt syrliga ölen. Ett trevligt öl såhär i sommartider men ingen smakupplevelse.

Sist ut kommer min favorit för kvällen, Brewdog Abstrakt AB:05.


Jag gillar inte sött, så när jag läst på diverse andra bloggar att AB:05 skulle vara söt så ångrade jag nästan att jag köpte den... Nu sitter jag här några timmar senare med den sista smutten i glaset och skriver och är fortfarande helt inne på att det här är gott. Det är sött. Egentligen för sött, men på något sätt så funkar det hur bra som helst! Det är inga stora eller brutala eftersmaker, men hela ölet i sig är så pass komplext att sötman blir förlåten. Kokosen lyser lite med sin frånvaro så gott som en svag nyans av bränd kokos i eftersmaken, men det är också förlåtet med tanke på komplexiteten.

Helt plötsligt är jag överlycklig att jag köpte två flaskor, och att jag gömt den andra flaskan svåråtkommet långt nere i källaren så att jag inte hittar den på länge!



Inte helt fel sätt att spendera en torsdag, eller hur? Frågan är nu hur jag ska toppa det med helgen... Men å andra sidan så är väl veckan redan gjord!

1 kommentar:

  1. Du inspirerar till storverk:
    http://antonirymden.blogspot.com/2011/06/espresso-oak-aged-yeti.html

    ;)

    Tack!

    SvaraRadera