söndag 19 juni 2011

Ölbloggssemester!

Igår hade jag ölbloggssemester i dubbel bemärkelse. Jag hade semester från bloggandet på så vis att jag varken skrev eller la upp något, men även en semester med bloggandet då jag tillsammans med en god vän besökte Köpenhamn och först Ølbutikken för att sedan sitta ett par timmar på Mikkeller bar.

Först sätter vi igång med en bild på det jag plockade på mig från Ølbutikken:För en gångs skull inte övervägande Imperial stouts - Vad har hänt? På höger sida gömmer sig dock 3 stycken Black Damnation II. Riktigt spänd på allt, men 8 Wireds iStout från Nya Zeeland och Angry boy från japanska Baird Beer sticker ut speciellt mycket. Inte tidigare druckit från något av bryggerierna och från japan har jag bara druckit diverse lagers.



Sedan tänkte jag berätta lite om Mikkeller bar, och vad som dracks där. Direkt när vi går in så möts vi av ett glatt gäng (troligtvis där på svensexa ty den gladaste av dem alla satt i tiroler-hatt och -dräkt) som hälsade och snackade lite, bl.a så rekomenderade de Mikkeller Draft bear samt chilikorvarna som serverades. Efter att det (de) lugnat sig lite så svängde jag och min vän runt hörnet efter bardisken och satte oss lite avskilt för att njuta i lugn och ro.

Här följer två bilder på inredningen utifrån bordet vi satt vid, för er som varit där innan så är det vid dörren till förrådet.

Och vad dracks då? Min vän följde våra nya, glada, vänners tips om Mikkeller Draft bear medan jag lite fantasilöst började med Mikkeller Beer Geek Brunch. Lite skämtsamt försökte jag säga att det är ju brunch-tid, men det gick inte hem.

Efter det tog jag en Cantillon Gueuze som såg såhär läskande och god utNej, det var inte bara som det såg ut. Riktigt gott!

Sedan hoppar vi fram till en bild på Black Hole B.A. edition Red Wine.
Det blev ytterligare några imperial stouts, eftersom de ser näst intill identiska ut i glasen så hoppar jag över bilder på dem, jag summerar istället med en lista på allt som dracks med korta omdömen:

Mikkeller Beer Geek Brunch - Jag är förälskad i hela den här serien, och även idag var den helt superb. Min vän tyckte den var så bra att han tog en likadan som sin andra öl.

Cantillon Gueuze 100% Lambic Bio - Jag har börjat fastna allt mer för suröl och då det var väldigt varmt i lokalen passade det helt utmärkt. Jag har aldrig tidigare druckit den, vilket jag nu inser är synd. Väldigt fräsch, syrlig och god!

De Molen Bont & Blauw - Ett öl bryggt exklusivt för Mikkeller Bar. Det är en barrel aged imperial stout som är helt underbar! Lite tunn i kroppen tyckte min vän, och jag kan nästan hålla med. Däremot tycker jag inte att det stör. Att den är något tunn gör att man förväntar sig inga stora smaker - och då blir man överraskad! Den är smakrik, välbalanserad och riktigt god! Dagens favorit för mig.

Mikkeller Black Hole Barrel aged edition Red Wine & Mikkeller Black Hole Barrel aged edition Bourbon - Köpenhamns ölfestival i år provade jag denna öl fast då på Tequila fat. Den var riktigt god då, och även dessa två tyckte jag var riktigt bra. Vi beställde båda samtidigt för att kunna jämföra och det var stor skillnad. Som jag sa igår: "Bourbon är bättre, Red Wine är mer intressant. Ska jag dricka en igen så är det Bourbon, men just idag så är Red wine min favorit.". Bourbon hade klassiska toner av bourbon, fat och vanilj vilket väldigt sällan slår fel och här var det riktigt gott. Däremot Red wine hade väldigt udda vinösa och syrliga toner som jag tyckte gjorde ölet väldigt intressant. Båda två väldigt goda som sagt men för dagen så vann Red wine!

En helt underbar dag som jag summerar genom att citera mig själv när jag smuttade på De Molen Bont & Blouw "Varför gör vi inte det här varje lördagseftermiddag?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar