söndag 5 juni 2011

Boon Kriek Mariage parfait

Så var det dags för mitt andra öl från släpper 1/6 och efter en härlig dag i solen kändes en kriek som ett bra alternativ.

Utseende: Rubinröd vätska med ett stort rosa skum.

Doft: Väldigt torr och syrlig doft med körsbär och något stalligt.

Smak: Syrlig, körsbär, viss sötma som balanserar upp smaken. Avslutet bjuder också på något stalligt, som efter en titt på flaskan ju var helt uppenbart vad det var. Vete, både i doften och smaken hittar man nu vete. Den restsötma som ännu finns i ölet gör det betydligt mer lättdrucket, samtidigt som det döljer den värsta mun-skrynklande syran.

I betyg ger jag detta ölet 4,1 av 5 möjliga. Den är smakrik, komplex, uppfriskande och god. Den känns på något sätt väldigt hantverksmässigt producerad om man jämför med de lite mer kommersiella krieks där ute. Samtidigt kan jag känna att den saknar det där lilla extra för att göra den fantastisk. Nu är jag inte direkt världsbäst på holländska men som jag förstår det så menar Boon själva på att "låt flaskan ligga och vila ett par år i källaren så kommer du att bli belönad". Kan tänka mig att det stämmer, att den har lite att vinna på ytterligare några års väntan.

Kan också passa på att berätta att mot slutet av flaskan fick jag tag i en bit chokladtårta och fattar mig kort med: Prova. Körsbärssmaken och syran passar riktigt bra tillsammans med choklad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar