söndag 12 juni 2011

Mikkeller Beer Geek Breakfast

En av mina favoritöl är, som tidigare nämnt på bloggen, Mikkerller & Amager Hr Frederiksen Veasel Brunch så när jag varit i Köpenhamn har jag passat på att köpa de individuella komponenterna till denna himmelska blandning. Nu tänkte jag att jag ska prova dessa, men innan brunch kommer frukost... Och Hr Frederiksen får snällt vänta på sin tur.

Utseende: Kolsvart vätska med stort, tjock fluffigt skum. Det ser riktigt gräddigt ut och börjar i mörkare brun nere vid och ett beigeaktigt lager ovanpå det. Massor med rester på glasets kant och det ser oerhört aptitligt ut!

Doft: Kaffe, lakrits, choklad, rökigt/bränt, rostade toner, mörk frukt och lite lätt skarp doft av alkohol mot slutet.

Smak: Det är ett ganska fylligt öl. I smaken finns det kaffe, en del kakao och mörk frukt innan beskan med humle, rök och bitter choklad rullar in. Man lämnas sedan med en lite rökig eftersmak med kaffe och rostade toner. Det här är ett lite lurigt öl, det är ganska rena och distinkta smaker som i början känns lite väl tråkigt. Men sen inser man att det är då det börjar bli bra, när man väl hittat smakerna så börjar man uppskatta hur pass välbalanserade de är, och ack så bra det är!

I betyg ger jag detta ölet 4,3 av 5 möjliga. Det här är ett öl för en ölnörd, och jag tror att alla av oss gillar detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar