måndag 6 juni 2011

Three Floyds Gumballhead

Det fina vädret håller i sig och då läskar man sig gärna med något lätt, idag blev det ingen blaskig lager utan ett öl som, vad jag sett, varit mycket på tapeten senaste tiden!


Utseende: Härligt vitt skum som lägger sig till ett litet lager. Vätskan är lätt grumlig och gul.

Doft: Citrusig och blommig humle med stor fruktighet. Det finns lite vete i bakgrunden, men mest är det fruktigt med mango och passionsfrukt.

Smak: Det är precis vad man väntade sig från doften. I smaken är veten mer påtaglig och det finns en oväntat stor humlebeska. Den är inte för stor och tar inte över, men jag hade inte väntat mig någon direkt beska i det här ölet. Det är sådär lite stickigt som veteöl kan vara ibland och humlen bidrar också med sitt. Citrusdoften översätts i smaken till grapefrukt och kanske lite apelsin. Jag förstår varför det varit prat om denna öl lite här och var - och varför den är rankad på delad förstaplats i kategorin veteöl på Ratebeer. Det här är spännande och gott!


I betyg ger jag detta ölet 4 av 5 möjliga. Det är en unik och god öl som inte bara läskar utan även bjuder på en spännande smakupplevelse. Att jag fick prova den är tack vare min flickvän som jag vid vårat besök på Ølbutikken bad välja en öl på måfå - då valde hon denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar