måndag 13 juni 2011

Ölshopping + Ljuva österlen!

I lördags gav jag och flickvännen oss ut på en liten roadtrip ut på vackra Österlen. Detta inlägget är kanske inte det öligaste i historien, men det har bl.a. ett öligt avslut! Dessutom så var siktet först satt på Ystad där jag tänkte besöka systembolaget, det är öligt.



Efter en sväng på systembolaget i Ystad så körde vi till Brösarps backar där vi fikade och njöt av helt okej både väder och utsikt!

När vi hade njutit färdigt på ett ställe var det dags för nästa - efter en snabb sväng in om Kivik och musteriet förstås - här är en bild på utsikten från Stens huvud.
Såhär långt hade vi redan hunnit med en del, så vi kände för en fast punkt och begav upp till familjens sommarstuga vid Rigeleje, där min morbror bjöd mig på en öl. Den första och enda ölen på resan, och därmed den bästa. Oavsett det svaga motståndet så var det dock riktigt gott efter den ganska långa färden och dessutom det fina vädret! Det måste inte alltid vara ett hantverksmässigt öl för att det ska smaka riktigt bra!
Ölen gav mig ny ork, så en promenad på stranden fick vi allt klämma in också. Här är en bild tagen på stranden vid stugan, där Stens huvud som vi tidigare besökte syns längst till vänster.
Så lovade jag ju ett öligt avslut också, således följer här bilder på det jag köpte på besöket i Ystad. Först ut från Stockeboda Gårdsbryggeri där jag fick tag i dessa fem sorterna. Jag har inte provat något från Stockeboda förr så det ska bli spännande!
Fick även tag i dessa tre från Ysta, där jag heller inte har provat något tidigare. Det blir helt enkelt mycket nytt för mig framöver, och det är alltid kul! Speciellt när det är relativt lokala bryggerier som jag p.g.a tidigare bristande intresse aldrig stött på.


Sammanfattningsvis en helt underbar dag med en massa frisk luft och vacker natur, men även riktigt intressanta öl. En dag i njutningens tecken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar