torsdag 23 juni 2011

Amager/Mikkeller - Trækølle

Regn och dåligt väder, slut i kroppen, nedsjunken i soffan... Idag är det dags för barley wine! Jag har några Nils Oscar i källaren men ville unna mig något lite mer exklusivt, och faktiskt prova något nytt också. Ikväll är det dags för samarbetet mellan Amager, Mikkeler, Ølbutikken och Øl konsortiet. Det är en singel malt barley wine med simcoe-humle lagrad i 5 månader på bourbonfat, dessutom kan jag redan här avslöja att den inte är direkt nybuteljerad... Det här ska bli intressant!

Utseende: Väldigt mörkt brun, nästan svart vätska med ett ganska stort smutsvitt skum som rullar upp och ganska snabbt försvinner nästan helt. Härligt!

Doft: Direkt när man öppnar flaskan så känner en stor doft man alkohol, fat och bourbon. När man närmar sig glaset så är det en annan historia. Väldigt söt och maltig doft med dadlar, russin och bourbon. Alkoholen man kände tidigare är nästan helt försvunnen i doften när man för glaset mot näsan. Dags att smaka!

Smak: Väldigt len smak med mest malt, sedan kommer det! Vanilj, bourbon, russin och värmande, nästan lite stickig, alkohol som sitter i länge. Det är ett väldigt lätt öl i början av smaken som sedan blir väldigt stor, stark och lite spritig. Riktigt gott att sitta och smutta på såhär i regnet! Någon direkt humle är det inte frågan om, men med den härligt djupa smaken så gör det ingenting. För övrigt är flaskan märkt med: "Minst hållbar till : 15 September 2010" vilket säkert får mig att uppleva den annorlunda än då den var färsk.

I betyg ger jag detta ölet 4,3 av 5 möjliga. Det här är i mitt tycke otvivelaktigen det bästa barley wine jag har druckit hittills. Med det sagt så förhöjs upplevelsen ytterligare av att jag hör regnet mot rutan precis som det blir mörkt efter en lång dag. Ett öl som bör smuttas på och njutas av, helst en lite ruskig dag tillsammans med någon man tycker om.

2 kommentarer:

  1. Har en Kölle och en Träkölle i skafferiet som jag tänkte köra paralellprovning med.. Kanske borde korka upp dom nu när det är dåligt väder :)

    SvaraRadera
  2. Det låter riktigt kul! Med tanke på hur bra jag tyckte träkölle var så kan det inte bli annat än bra ;). Ser fram emot att läsa vad du tyckte!

    SvaraRadera