torsdag 2 juni 2011

Evil twin Soft dookie

Eftersom man är ledig idag (torsdag) och det var nysläpp igår så kändes det ganska givet att det skulle hällas upp något nytt i glaset för recension. Valet föll för en stout med skit-häftigt namn... Skämt åsido så är det riktigt kul att se något från Evil twin på bolaget och det här ser jag fram emot att testa!

Utseende: Kolsvart vätska med mörkbeige skum som lämnar vissa rester på kanten av glaset när den sjunker undan till en liten ring som ramar in det svarta.

Doft: Mest tydligt för mig är kaffe, rostade toner och choklad. Även lite malt och en touch alkohol.

Smak: Den är halvfyllig med ganska mycket rostade toner och kaffe, även riktigt mörk choklad. Det finns även en liten närvaro av något småsött och kanske lite mörk torkad frukt. Initialt tycker jag inte att det var direkt vaniljigt utan att det mest fanns där för att runda av de ganska tunga och beska smakerna. När temperaturen sedan stiger lite så träder den dock fram något mer, även om det är långt från vad jag hade väntat mig utifrån flaskan.



I betyg ger jag detta ölet 3,8 av 5 möjliga. Den är trevlig även om jag tycker att den kunde varit lite fylligare och lite mer balanserad i smaken. Det är ändå ett väldigt drickbart öl. Jag tänkte låta min andra flaska vila i källaren ett tag innan den öppnas, ska bli kul att se hur den utvecklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar