onsdag 22 juni 2011

In your pale face!

Igår visade jag de öl jag fick i present av min far och mina farföräldrar, vad jag inte visade var det glas jag också fick. Ett glas som jag blev riktigt glad över, för det är likadant till formen som ett av mina favoritglas men det är mitt första glas från ett bryggeri. Och för mig så har jag svårt att tänka mig ett roligare bryggeri att börja min glassamling med.

Bryggeriet jag talar om, och dolt i titeln, är Svaneke bryghus!

Utseende: Rödaktigt kopparfärgad vätska med ett ganska litet beiget skum som sjunker ner ganska fort till en liten ring runt glaset. Lämnar mycket rester på glaset.

Doft: En ganska liten och lätt doft med lätt maltig och fruktig doft med persikor och lite karamell. Det aggressiva namnet återspeglas inte riktigt i en ganska snäll doft.
Smak: Det första som slår en är hur mycket större smaken är. Jag grimaserar för mig själv av förvåning! Dock så påminner delar av smaken om doften. Det finns söt karamellig malt och mycket söt frukt med persikor, men även grapefrukt, som följs upp av en ganska brutal efterbeska. Beskan känns väldigt "ren" och skär igenom de andra smakerna istället för att tvinnas ihop. Det känns inte helt sammanhängande och jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker till en början. Sen vänjer jag mig vid den lite ovana humlesmaken och tycker det är riktigt trevligt.

I betyg ger jag detta ölet 3,7 av 5 möjliga. Jag förväntade mig nog en mer lätt uppfriskande IPA, och blev därför lite förvånad först men sen tar jag det för vad det är och gillar det! Namnets aggressivitet återspeglades inte i doften sa jag - men den är absolut där i smaken med en härligt aggressiv beska. Ett värdigt öl att inviga mitt nya glas med. Hittar ni detta så prova, riktigt roligt med öl från en så liten stad på en så liten ö!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar