onsdag 21 september 2011

Sigtuna Höstporter

I det här inlägget fattar jag mig något kort trots att jag känt att jag vill lägga ner lite mer tid och arbete på mina inlägg den sista tiden, (vilket kanske märkts?) men det har sin förklaring i smakbeskrivningen. Jag har i alla fall hoppat tillbaka till öl som är aktuella på systembolaget, vilket jag hoppas kan vara intressant. Även om min senaste öl var ett underbart avbräck som helt klart var värt det...

Utseende: Mörkbrun vätska med beige skum som sakta sjunker ner till ett litet nästan täckande lock. Ölet ser nästan svart ut i glaset och skummet lämnar rester efter sig när det sjunker ner.

Doft: Kaffe, rostade toner, lite lakrits, lite rökta charkuterier. Det finns även lite söta toner med choklad.

Smak: Även här har vi kaffe, mörk choklad, lakrits, nötter och rökiga toner samt viss beska i avslutet. Jag tänker faktiskt stoppa där och säga som såhär: Gillar ni porter och stout så försök undvara de 25 kronor en 50cl flaska kostar och kila ner på bolaget, för det är den verkligen värd!

I betyg ger jag detta ölet 3,8 av5 möjliga. Det är sagt redan, riktigt prisvärt öl som levererar mer än vad jag hade förväntat mig. Man hör ofta att "den här hade jag köpt igen", men i det här fallet kommer jag redan imorgon att ha köpt fler! Det är inte en fantastisk svindyr sorts kaffe i den, det innehåller ingen lyxchoklad, det är inte bryggt på månen... Men det är en riktigt bra balans i smakerna och med ett (framförallt för priset) riktigt smaskigt höstigt resultat. Jag gillar också väldigt mycket att alkoholhalten är på återhållsamma 5,5% vilket gör den mer mångsidig och till ett bra alternativ om man inte, som jag, har sovmorgon till 14-tiden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar