lördag 3 september 2011

Nøgne Ø Imperial Brown ale

Dags för mig att prova det första av två brown ales från släppet den första september. Jag har redan sedan mitt första öl, deras God jul, varit väldigt förtjust i norska Nögne Ö. Sedan min kärlek för stouts växt, har så även kärleken för detta bryggeri i samma takt. Inte bara deras egna utan även de öl exempelvis Mikkeller låtit brygga där har varit fantastiska.

Så, om det är ett bryggeri som ska vända min åsikt av brown ales helt åt det positiva (tillsammans med tidigare nämnda Mikkeller och deras Jackie brown) så är nog Nögne Ö det bästa alternativ jag kan tänka mig. Om det lyckas, och vad jag tycker, återstår att se.

Utseende: Intensivt brun, i glaset nästan kolsvart vätska med ett stort beige skum byggt av medelstora stora bubblor. Även i glaset återfinns dessa i botten och rullandes upp längst kanterna.

Doft: Här hittar vi en maltig nötighet tillsammans med lite humle. Mycket malt och lite träig, jordig doft men även lite kola/karamellig doft.

Smak: Riktigt nötig och maltig smak med lite choklad och en lätt touch lakrits. Det finns en svag nyans av humle i avslutet tillsammans med en återigen väldigt nötig jordighet. Ölet är inte sött, men det finns ändå lite söta nötiga och knäckiga toner. Det känns väldigt balanserat och smakerna är ganska milda men tillsammans bildar dom en storhet man inte är vad vid för den här stilen. Imperial indeed. Kroppen är medelstor och precis lagom för att bära upp smakerna, ölet är väldigt drickbart men ändå så pass stort att jag kan se mig själv nedsjunken i soffan med kallt höstregn piskande mot rutan och det här ölet i glaset.

I betyg ger jag detta 4,3 av 5 möjliga. Det är nästan förvånansvärt gott och jag är riktigt glad att jag fick tag i mer än en flaska. Det är alltid lika häftigt när man får mer än vad man förväntat sig, och det får man här. Finns det några flaskor kvar nära dig så åk och köp! Jag tyckte det var mycket pengar för en brown ale utifrån vad jag tidigare har provat, men det här är verkligen prisvärt i mitt tycke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar