fredag 2 september 2011

Brewdog - Hello, my name is Ingrid

Äntligen dags för min första romans med Ingrid! Jag har sedan första släppet anat att det skulle komma fler och längtat efter möjligheten att få bjuda upp till dans. Det här ser jag fram emot och jag hoppas på ölet, trots att det är efterlängtat och har en väldigt stor hype kring sig. Hoppas att ni också fick tag i ett par flaskor att prova, för det här är ett öl man kommer minnas länge.

Som första samarbetsbrygd mellan en svensk blogg och ett bryggeri där även läsarna hade sitt att säga i skapandet så är det redan en modern klassiker, ända sedan första lanseringen. Att resultatet sedan blev något så spännande som en dubbel-ipa smaksatt med hjortron säkerställer Ingrids plats som en blivande klassiker!

Utseende: Bärnstensfärgad vätska med smutsvitt skum i lite orangea skiftningar. Små fina bubblor vandrar i glaset.

Doft: En härligt bärig doft med ganska mycket såväl sötma som beska. Mango och lite tall, men även något åt kattpiss-hållet. Dock inte så påtagligt som hos vissa andra öl, heller inte lika motbjudande. Här är det dolt i bärig och fruktig sötma.

Smak: Väldigt fruktig, bärig och söt även i smaken. Ganska mycket maltsötma och en relativt stor kropp för stilen som är len men bryts välkommet upp av kolsyran och fruktigheten. Efterbeskan är lätt, men närvarande. Ölet känns över lag väldigt friskt och lätt.

I betyg ger jag detta ölet 4,0 av 5 möjliga. Det är helt enkelt gott, och bra men framförallt så förklaras det bra med: Det är värt hypen! Det här ölet får dessutom en oerhörd uppsving tillsammans med mat, jag tror även att lite ost kan vara bra. Jag tycker också att det vinner på att tas fram lite innan servering, så det inte är kylskåpskallt. Tur att jag fick tag i fler flaskor, för det här är bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar