onsdag 7 september 2011

Flying dog - Dogtoberfest

Efter att ha jobbat kväll så kom jag hem trött, hungrig och ölsugen. Jag krafsade snabbt fram något att stoppa den värsta hungern med och tänkte att jag ska ta en öl som funkar till mat. Samtidigt kände jag att jag kommer inte riktigt uppskatta ett riktigt bra öl så det får inte vara något exklusivt heller. Sen är jag ju inte direkt ute efter en C**** T******...

Valet föll för ytterligare en nyhet, nyfiken som man är, men i det här fallet en som känns lite simplare. Flying dogs Dogtoberfest, en märzen på 5,6%. Flying dog brukar leverera, men den här typen av öl är oftast inget jättespeciellt och det finns dessutom väldigt gott om flaskor kvar på mina två närmsta systembolag så det är bara att köra. Trött som jag är så blir det ingen regelrätt recension utan lite kort med ett slutomdöme.


Ölet är mörkt bärnstensfärgad och har ett smutsvitt skum som ganska fort lägger sig till bara en liten krans längs glasets kant. Doften bjuder på ganska söt maltighet, svagt av lätt rostad malt, lite humle som delvis bjuder på lite fruktighet. Smaken är ungefär som doften. Varken doften eller smaken är särskilt stor, eller speciell, men det funkar bra ändå. Ölet är okomplext, men inte tråkigt och lätt, men inte vattnigt. Ett, till ändamålet, väldigt bra öl faktiskt!

Det är något visst med oktoberfestölen som får mig att gilla dom. Antagligen är det nyheten och den begränsade tillgängligheten som lockar. Men det kvittar, för jag gillar det! Gillar ni också oktoberfestöl så prova, ni kommer inte ramla av stolen men ni lär heller inte bli besvikna. Ett bra öl, men inget jag tar när jag ska unna mig något extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar