söndag 18 september 2011

Cigar city Maduro brown ale

Det talas ganska mycket om Cigar city i ölkretsarna just nu, så jag tänkte att jag ska ta och recensera ett av deras öl som fortfarande går att få tag på hos systembolaget. Jag har tidigare druckit deras Jai alai som släpptes samtidigt som Maduron men tyvärr var jag inte jätteimponerad. Tyvärr är det nog inte ölets fel utan den hade antagligen bara fått stå för länge, vilket gjorde den lite tråkig då det är en IPA som i många fall bör drickas färsk. Även om jag måste säga att i vissa fall utvecklas även IPAs och framförallt DIPAs till en helt annan öl som ofta även den är väldigt trevlig. För ett tag sedan drack jag en Great divide Hercules DIPA som bara hade några månader kvar innan bäst-före datumet och den var helt suverän.

Nog om det, åter till Maduron. Den beskrivs av Cigar city själva som en "Nothern English-style brown ale with some American affectations". Alkoholhalten ligger på 5,5% vilket är något högre än vanligt för engelska brown ales och den är bryggd med havre vilket bland annat bidrar till en len och lite fylligare kropp. Med tanke på flaskans storlek, 75cl, och att jag dricker den ensam så blev jag ganska glad när jag sökte på hemsidan och såg att den är på "bara" 5,5% jämfört med säg Nøgne Ø Imperial brown ale som jag drack senast med sina 7,5%. Anledningen att jag sökte var att det står faktiskt inte specificerat på flaskan, vilket är ganska vanligt på amerikanska öl, men jag trodde det var obligatoriskt på systembolaget... Nåväl, nu är det dags att prova!


Utseende: Mörkbrun vätska som i glaset ser nästan svart ut. Ett härligt krämigt skum som sakta sjunker ner och lämnar ganska mycket rester på glasets kant, på ett väldigt inbjudande sätt.

Doft: Doften är chokladig, nötig och har rostade toner tillsammans med havre, lätt kryddighet och lätta toner av humle.

Smak: Det första som sticker ut är att den är förvånansvärt smakrik för sina 5,5%. Lätt beska i eftersmaken, som även är lite tallig och citrusig. Havren finns helt klart där i smaken och så även lite kryddor som jag dock inte lyckas identifiera. Den känns också väldigt len, om än något tunn, och kolsyrningen funkar väldigt bra med kroppen. Lite mer duns vore önskvärt för min del, men det hör väl inte direkt stilen (eller alkoholhalten) till. Annars är det, för stilen ganska, typiska smaker med nötighet, rostade toner och choklad. Den är väldigt lättdrucken utan att på något sätt vara tråkig. Faktiskt så pass att man känner att den tyvärr tar slut för snabbt.

I betyg ger jag detta ölet 4,3 av 5 möjliga. Ölet är väldigt välsmakande och med lite roligare smaker än vad stilen brown ale ofta bjuder på. Den låga alkoholhalten är på både gott och ont, den kunde gärna ha varit fylligare samtidigt som man ibland uppskattar drickbarheten mer. Det finns ju dessutom andra öl att ta när man vill ha något fylligt, men ska man ha något lite lättare som ändå bjuder på en smakupplevelse så är Maduro ett väldigt bra öl att duka fram! Det finns dessutom relativt många flaskor kvar för den som är sugen på att prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar