måndag 19 september 2011

Mohawk Rye lager

Jag tar och fortsätter på mitt spår med att recensera öl som fortfarande är tillgängliga. Idag tror jag dessutom att det ska kunna intressera även de som är lite nya på det här med öl och inte riktigt vant sig vid de lite mer extrema ölen ännu, men ändå vill prova något nytt!

Ölet i glaset är Mohawk Rye lager. Den beskrivs som en halvmörk lager med nästan 20% råg. Att använda sig av råg är ganska ovanligt vilket gör att ölet sticker ut lite och fångar intresse även hos de inbitna öldrickarna som ofta annars går förbi en lager utan att tänka två gånger. Åsikterna om det här ölet går isär, många hyllar det medan nästan lika många hävdar att det kunde lika gärna ha varit vilken industrilager som helst i glaset. Meningsskiljaktigheterna i kombination med rågen fick i alla fall mig att för en gångs skull lägga ner en lager i korgen, nu återstår det att se om den platsade där.

Utseende: Ganska standard för en lager med ett relativt väl tilltaget vitt skum, men färgen har en lite intressantare brandgul ton. Ölet beskrivs på flaskan som en halvmörk lager, det stämmer väldigt bra med verkligheten. Ju mer jag tittar och tänker efter så tycker jag att det ser ganska trevligt ut, lite höstigt orange!

Doft: Lätta citrustoner, lite källare, knäckebröd men annars ganska standard för en lager. Den skiljer sig egentligen inte särskilt mycket från mängden och det är en ganska svag doft vilket gör det svårt att urskilja allt. Det brukar även vara ett tecken på att smaken inte är så stor, tyvärr.

Smak: Den smakar mer än den luktar, om det sedan beror på en trött näsa eller om ölet är så, det får ni själva märka. Det är ganska mycket sötma (utan att ölet är sött), lite smörig, en hel del knäckebröd (tänk wasa husman), lite lätt citrus i humlen som bidrar med en mycket mild örtig beska. Det är lätt i kroppen och har låg kolsyrehalt som mest märks som lite stickighet i avslutet.

I betyg ger jag detta ölet 3,5 av 5 möjliga. Detta är ett öl jag gärna hade druckit till höstig husmanskost. Jag är positivt överraskad och gillar det mycket mer än vad jag hade väntat mig, faktum är att jag hoppade över ölet två gånger innan jag nu fick för mig att köpa hem en flaska att prova. Det ångrar jag inte! Jag tror att detta kan vara ett utmärkt öl för någon som mest druckit blaskiga lagers och inte riktigt fastnat för varken humliga IPAs eller stora imperial stouts. En bra inkörsport helt enkelt, och något man som ölnörd kan ha på middag med familj/vänner som inte är sålda på öl för att slippa känna sig snobbig med sin "specialare" när alla andra dricker industrilager. Kul även för den ölintresserade att se vad råg har att bjuda på, som ju inte är så vanligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar