torsdag 8 september 2011

Herslev bryghus - Oktober bock

Ännu ett öl från senaste släppet på systembolaget, och ännu en oktoberfestöl. Jag har tidigare inte, vad jag minns, provat något från Herslev bryghus och jag är som bekant ganska nyfiken av mig. Jag har dock hört mycket gott och fått för mig att de är bra på att göra öl. Vi tar väl helt enkelt och ser efter om det stämmer!

Utseende: Mörkt koppar-, eller kastanjefärgad med smutsvitt skum med orangea toner. Skummet byggs upp av ganska stora bubblor och blir väldigt täckande, men lämnar inte mycket till rester på glaset.

Doft: Maltig doft med jordig humlekaraktär. Humlen bjuder på viss örtighet och lätta citrustoner. Det är ganska karamelligt sött med lite fudge. Jag får fram viss doft av hö i den jordiga humledoften.

Smak: Brödigt maltig med en ganska påtaglig sötma. Mycket lätt efterbeska. Smaken är även den lite karamelligt söt och fudgeig med små humletoner som även i smaken är lite höigt jordiga och som sagt endast bidrar med en lätt efterbeska.

I betyg ger jag detta ölet 3,7 av 5 möjliga. Inte speciellt komplex men jag tycker den levererar precis som väntat. Det är gott och ett ganska bra mellansteg från sommarens olika IPA:s till höst och vinterns barley wines, belgian strong ales och stouts. Jag tror att den hade varit super som måltidsdryck till t.ex. sjömansbiff eller andra lite mustigare grytor. I övrigt så tänkte jag köpa i alla fall en flaska till och följa flaskans råd: Lagra den ett år eller två och låta den utvecklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar