lördag 13 augusti 2011

Sista lyxet innan semestern?

Sent på lördag kväll tar jag tåget till flygplatsen med slutdestination Korfu. Såhär på fredagskvällen får jag passa på att dricka något extra innan jag börjar svalka mig med Mythos. Eventuellt så tar jag något gott imorgon också innan jag åker, men det vågar jag inte lova.

Detta innebär också att det kommer antagligen vara tyst från mig ett tag tyvärr, men så är jag desto hungrigare när jag kommer hem igen! Jag har också för avsikt att göra ett semesteröl-inlägg när jag kommer hem. Där jag kommer ha en semesterskala från 1-10 som kommer påverkas av inte bara utseende, doft och smak utan även utsikt, temperaturskillnad mot luften, vätskebrist samt nivå av berusning och/eller bakfylla. Riktigt proffsigt, helt enkelt.

Hoppas ni har det bra här hemma, och ni kan iaf trösta er med tillgång till bättre öl en vad jag kommer att ha!

Hel & Verdoemenis Wild turkey B.A

Utseende: Det är en kolsvart vätska med bara några enstaka bubblor snarare än ett skum, precis som Bordeaux varianten. Charmigt på så sätt att det sticker ut, även om jag är en sucker för ett stort och fint skum.

Doft: Här är det då inte platt! Det är kaffe, choklad, rostade toner, ek, vanilj, bourbon i en härlig harmoni där inget sticker ut för mycket. Men samtidigt är det tillräckligt mycket av allt för att hålla det väldigt intressant. Det som sticker ut mest är bourbon och där finns en mycket liten skarp alkoholkant på doften som kanske inte alla är helt nöjda med. Personligen tycker jag det här luktar fantastiskt gott.

Smak: Ölet är väldigt lätt kolsyrat som sagt vilket tydligt märks i munnen. Jag kan tycka att det fattas lite eftersom det är en ganska tjock lite lätt klibbig vätska som kanske vunnit på några extra bubblor. Men å andra sidan är det fantastiskt lent mot tungan, precis som de initiala smakerna. Det är chokladigt med lite malt och som på ett litet hörn hänger vaniljen från doften med. Sedan kommer en härligt brännande eftersmak av bourbon med brända toner, kaffe och lite alkohol som verkligen värmer på ett otroligt behagligt sätt. Det är samtidigt ganska vinöst igenom hela registret och när man vant sig lite vid de stora smakerna känner man detta tydligare, även en del sötma och mörk frukt smyger sig på efter ett tag. "Och den lite lätta kolsyrningen då, den var du inte helt nöjd med" tänker ni kanske nu. Och det var väl sant, till en början. Nu känner jag att det passar ölet väldigt bra och det ökar känslan av vinösitet och tillsammans med den lilla mängden flaskan huserar och de väldigt stora smakerna så ger det en väldigt distinkt "smutt-karaktär". Detta är helt enkelt ett helt utmärkt öl som bör njutas länge och väl.


I betyg ger jag detta ölet 4,6 av 5 möjliga. Som sagt så är det ett riktigt fint öl att smutta på och jag tycker absolut att det är det bästa av de varianter av Hel & verdoemenis som jag har provat. Bordeaux var intressantare även om det här är bättre, därför delar de samma betyg och båda är tillsammans med originalet fantastiskt bra öl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar