onsdag 31 augusti 2011

Mikkeller Black hole

Dags för mig att för första gången prova originalet, Black hole, som jag redan har provat i 3 olika Barrel aged edition: Tequila, Bourbon och Red wine . Samtliga väldigt bra, så detta bådar gott!

Vi åker direkt!

Utseende: Svart vätska med ett stort och fluffigt beige skum med små bubblor som sitter kvar länge och lämnar efter sig rester på glasets kant.

Doft: Stor doft med mycket rostade toner. Nästan lite rökiga toner finns där också. Det är kaffe, choklad och lite lakrits i centrum. Lite lätt jordig humledoft och håller man glaset en bit ifrån näsan för att undvika de stora rostade tonerna känner man även en mild vaniljtouch.

Smak: Den är stor och fyllig i munnen. Silkeslen. Sedan rullar smakerna upp, det är mycket kaffe och lätt bitter chokladighet och även i smaken återfinns lite humle, saltlakrits och lite rundande vaniljtoner. Det är samtidigt ganska så vinöst och man känner av alkoholen i kroppen och där är en lätt bakomliggande syrlighet som troligtvis förstärks av humlen som balanserar upp det hela väldigt bra. Eftersmaken är ganska mild men väldigt långdragen och domineras av kaffe, de rökaktiga dofterna jag kände gör sig även påminda här tillsammans med lite värme från alkoholen.

I betyg ger jag detta ölet 4,6 av 5 möjliga. Det är precis såhär jag gillar mina stouts! Den är inte lika intressant som vissa andra, men den är så himla bra! Den är stor utan att ta för mycket plats, len utan att vara tråkig och snygg utan att tumma på prestandan. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar