onsdag 3 augusti 2011

Oud Beersel Framboise

Det är svinvarmt. Jag är svinvarm. Jag vill svalka mig. Jag öppnar kylen. Jag ser barley wines, imperial stouts, pastasås, en bortglömd pizzasallad och Oud beersel Framboise. Valet var lätt, jag åt pizzasalladen, sen öppnade jag denna!

Utseende: Ganska mörkt röd färg, ser ut som outspädd hallonsaft faktiskt! Fräsande ljusrosa skum som ganska snabbt sjunker undan till ingenting.

Doft: Det doftar inte så mycket, dock är jag som sagt väldigt varm och ganska ivrig att komma till nästa punkt. Men visst finns det hallon i doften. För min del återför det tankarna åt hallonsaft, men även hallonkräm och liknande. Det luktar riktigt fräscht och utöver hallonen så tränger sig även en del andra bär in. Lätt och bärigt!

Smak: Den känns lätt och fruktig med en ganska liten kolsyra, som ändå friskar upp en del. Smaken domineras av hallon men den trängs lite mer med andra bär här än i doften. För mig så sticker körsbär men även vinbär också ut i smaken.

I betyg ger jag detta ölet 3,5 av 5. Att dricka det just precis nu är fantastiskt rätt, jag kunde inte ha valt ett bättre tillfälle! Dock är det nog inte alltid det gör sig så bra (läs: när man inte överväger att svalka sig i en utbrytande vulkan) dock men just nu är den riktigt trevlig. Det här ölet känns för mig som en liten ursäkt att få vara barslig igen. Det är sött, fruktigt och faktiskt gott (jag brukar inte vara så förtjust i sådant, t.ex. är det inte varje år jag får för mig att äta en efterrätt) men det är ju fortfarande öl, så det är inte barnsligt. Även om det påminner ganska mycket om kolsyrad hallonsaft för vuxna.

Nej, jag åt inte pizzasalladen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar