torsdag 11 augusti 2011

Cantillon Rosé de Gambrinus

Idag får det bli en lite kortare recension, detta ölet tog jag med mig till min mor och delade med henne och ville då inte skriva allt för mycket. Hon har börjat uppskatta suröl men aldrig testat framboise, och jag själv är inte jättebevandrad där heller, så det blev att vi fokuserade mer på ölet och upplevelsen än en regelrätt recension.


Utseende: Röd vätska med fluffigt rosa skum.

Doft: En riktigt härligt syrlig doft med en lätt ton av hallon i bakgrunden. Jag fick liknelsen: Lambic+hallon-sötma=Mums!

Smak: Smaken är lite sötare än vad doften antytt, troligtvis då det är en färsk flaska. Detta är, trots att i princip det enda söta jag gillar är min flickvän, något positivt i just det här fallet. I detta ölet så tar det fram fruktigheten och gör hallonsmaken mindre artificiell. I övrigt så kan man säga att det är rätt likt doften. Det är syrligt, hallon, "funk" och mums!

I betyg ger jag detta ölet 4 av 5. Det är tillräckligt lätt att vara uppfriskande men samtidigt tillräckligt komplext för att man ska vilja ha en att analysera och smutta på. Ett mångsidigt öl helt enkelt, där alla sidor jag kan hitta är väldigt bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar