söndag 7 augusti 2011

North coast Old stock ale 2011

Dags att prova ett öl jag hört mycket gott om, men faktiskt aldrig tidigare druckit. Jag drack här om dagen bryggeriets Old rasputin och den levererade stort, utifrån allt jag hört om Old stock ale så sitter ribban ganska högt. Nu åker vi!

Utseende: Mörkt kastanjebrun med rödaktiga skiftningar och ett litet skum som försvinner bort ner till minsta lilla bubbla.

Doft: Sött sirapig och knäckig med dadlar, russin och lite lätt värmande alkohol i avslutet.

Smak: Ölet är mycket lätt kolsyrat vilket på något sätt känns lite lämpligt. Dadlar, russin och annan mörk torkad frukt med (lönn?)sirapig sötma och kanderat, lätt bränt, socker. Ett lite kryddigt och humligt avslut med något jag inte riktigt lyckas identifiera. Alkoholen gör sig påmind igenom smaken på ett härligt värmande sätt och snärtar till lite lätt i eftersmaken.


I betyg ger jag detta ölet 3,9 av 5 möjliga. Ett perfekt smuttöl som helt klart växer på en. De stora smakerna, värmande alkoholen och den lätta kolsyrningen förstärker intrycket av Old stock ale som en sann smuttöl. Jag njuter redan nu av det här ölet, men jag får intrycket att de lovord om lagrade varianter är berättigade. Jag tycker lagringspotentialen är uppenbar och tror att den kommer rundas av lite och smälta ihop lite mer och bli ännu lenare på något vis mot de lite skarpa alkoholkanterna och kryddiga avslutet.

Till ölen hade jag en bra film och ett ölsnack som funkade riktigt, riktigt bra tillsammans: rökt mandel. Köpt på ikea tillsammans med anledningen att jag förtjänade just en bra film, fin öl och lite snacks. Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar