lördag 9 juli 2011

Weasel is the shit!

Mikkeller Beer Geek Brunch Weasel

Dags för mig att ordentligt recensera den andra delen av Hr Frederiksen veasel brunch och efter att ha druckit den väldigt goda, men inte fantastiska, Hr Frederiksen så förväntar jag mig här något högst extravagant. Sen har jag ju fuskat lite... Men aldrig på flaska!

Utseende: Svart vätska med ett väldigt fluffigt, tjockt brunt skum, påminner om en mousse!

Doft: Wow. Kaffe, rostad malt och choklad. Lite lätt av mörk frukt, vanilj och sött maltig doft. Det här luktar så himmelskt gott!

Smak: Jag har svårt att göra sådana här öl rättvisa i mitt beskrivande, det här måste bara drickas. Det är en wow-upplevelse. Direkt känner man hur fylligt och lent ölet är, här fattas det inte kropp inte. Det är först chokladigt och gott och när man sedan sväljer så träder de underbara kaffesmakerna fram. Det finns kaffe, bitter choklad, rostad malt, lite lakrits, en soya-aktig sälta, lite russin och det är en fantastisk långdragen eftersmak med kaffet och hårda, bittra rostade toner. Det här ölet är verkligen en smakupplevelse, och så långt ifrån en törstsläckande öl man bara häller i sig som man kan komma. Man ska njuta länge och väl av det här ölet, och vore det inte för att det är så förbaskat gott att man hellre vill ha allting för sig själv och sitta väldigt länge med så vore det utmärkt att dela en 50cl flaska.

I betyg ger jag detta ölet 4,8 av 5 möjliga. Jag nöjer mig med att säga att den otroliga hypen av detta öl är högst berättigad. Den får samma betyg som den, iaf av mig, omtalade Hr Frederiksen veasel brunch på grund av sin fantastiska smak. Den är inte lika lättdrucken eller komplex, men den är å andra sidan större i de smaker den har. Och de smakerna är himmelska!

Oavsett hur värdelös resten än blir så är den här helgen redan räddad tidigt denna fredagskväll. Dessutom är jag förmodligen på puben och provar något väldigt spännande ungefär när detta inlägg postas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar