onsdag 27 juli 2011

Struise - Doppel Strauss

När jag, som nu, jobbar obekväma tider så brukar jag, både efter och inför långa och hårda arbetspass, unna mig något extra ur kylen. Vad är då "extra"? Det är olika från gång till gång, ibland är det en favorit som aldrig gör en besviken, ibland är det ett nytt öl från ett favoritbryggeri, ibland är det favoritstilen från ett nytt bryggeri och ibland något helt nytt!

Idag innebär något extra en öl från De Struise, en favorit, som är bryggd och buteljerad hos De Molen, en annan favorit. Redan här hade det varit tillräckligt för att räknas som något extra, men det här är dessutom en stil jag knappt provat! Då tänker ni att: "Nu är han nöjd, det där är väl tillräckligt speciellt?!".

Nej. Ölet innehåller även alger. Doppel Strauss heter den och är en dubbelbock på 8% och inmundigas två månader före det utsatta bäst-före datumet.
Utseende: Mörkt brun, grumlig vätska som inte ser det minsta aptitlig ut om jag ska vara ärlig. Den påminner lite om avloppsvatten. Ett litet fräsande offwhite skum dyker upp och försvinner lika snabbt igen, i princip helt och hållet.

Doft: Här var det inte längre tal om avloppsvatten! Det luktar sött och gott. Maltigt söt med russin, allmänt fruktig, fyllig och komplex doft med en mycket svag alkoholtouch. Jag är faktiskt oväntat förtjust i doften (och då menar jag inte utifrån min beskrivning av utseendet) och ser riktigt fram emot första smutten!

Smak: Vätskan är tunn och kolsyran är lätt, finbubblig och lite stickig. Smaken är söt och det återfinns russin, men även rostade toner och lakrits har dykt fram lakrits. Ett lite beskt, alkoholigt och udda avslut. Det är lite skarpt på något vis med en smak jag inte riktigt kommer överens med, tyvärr. Ett udda öl, med udda smak och udda ingredienser... Men jag gillar det!

I betyg får det här ölet 3, 7 av 5 möjliga. Det är ett fult öl med udda ingredienser och vissa udda smaker... Men jag är nog lite udda jag med, för jag tycker att det funkar! Ett öl som lätt hade blivit stående i kylen, köpt pga mossan och att det är två av mina favoritbryggerier inblandade och inte för att ölen i sig lockade mig... Efter att jag provat det kändes det mer självklart att det skulle öppnas och jag undrar hur jag inte kunde se fram emot det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar