måndag 4 juli 2011

Du kan inte stava juli utan jul!

Som ni kanske kan gissa från det lite finurliga namnet så följer här en recension på en av fjolårets julöl, nämligen Nøgne Øs God jul. Detta var min favoritöl i fjolårets släpp, låt oss se om den är lika bra mitt i sommaren.

Utseende: Härligt, fylligt och följsamt beige skum som ligger kvar ganska länge innan det bildar ett litet lager. På vägen ner lämnar skummet lite rester på glasets kant. Under denna skumfilt så döljer sig en mörkt, mörkt brun vätska som i stora mängder upplevs svart.

Doft: Här var det julöl! Det luktar kryddigt med vad jag tror är kardemumma. Det finns också en komplex maltighet, lite choklad och en lätt humlighet.

Smak: Det är ett medelfylligt öl som, med sin väldigt lätta kolsyrning, är mycket lent i munnen. Visst finns där lite kryddighet som känns lätt julig, men det är mindre än doften antyder och det är inte så att det på något vis känns fel att dricka ölet mitt i sommaren. För att utveckla mer så är det ett maltigt öl med choklad, mörk frukt, lätt kryddigt, liten humlighet och med ett avslut som bjuder på lätt rostade toner, lakrits och en lagom sötma. Ingen direkt nämnvärd efterbeska. De 8,5% ABV ölet har finns inte att hitta annat än i skrift på etiketten.

I betyg ger jag detta ölet juligt generösa 4,2 av 5 möjliga. Jag tycker det här är ett kanonöl som inte gör mig besviken trots att jag i mitt minne höjt det till skyarna då det var ett av de öl som verkligen eldat på mitt intresse för öl och jag minns som en milsten. Jag kommer aldrig glömma kvällen då jag först drack detta öl med snön utanför och en kanonfilm på TV:n, då tog det hela filmen att dricka upp ölet som jag njöt! Med det sagt så tror jag att jag sparar de flaskor jag har kvar tills en, två och kanske tre vintrar framöver... I vinter ser jag fram emot att få jämföra God och Underlig jul t.ex!

Undrar vad det blir härnäst... Oktoberfest?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar