torsdag 21 juli 2011

De Molen - Hel & Verdoemenis

Så var det dags för första ölet från min nya beställning. Hel & Verdoemenis, en imperial stout på 10% från Holländska De Molen. Ett öl jag tidigare provat i Bordeaux-lagrad version och då tyckte väldigt mycket om. Nu har jag fått fatt i en färsk flaska av standardversionen så det ska bli väldigt kul att se vad jag tycker om denna!

Utseende: Svartsom natten med finbubbligt, fluffigt beigefärgat skum som sakta sjunker ner och lämnar ordentliga rester på glasets kant.

Doft: Det är en stor doft med mycket rostade, nästan brända toner, mycket kaffe, kanske lite träig. Det finns även lite lakrits. Sniffar man noga hittar man lite alkohol, men den är annars dold av de huvudsakligen väldigt hårt rostade tonerna.

Smak: Det är ett fylligt öl med lätt kolsyrning som känns väldigt lent och tar verkligen över munnen. Smakerna som träder fram är massvis med kaffe, espressolikt kaffe, lite saltig lakritssmak och faktiskt lite humle. Det är mer humle än man är van vid, men det är inte påtagligt. Det är huvudsakligen kaffe, lite som chokladöverdragna kaffebönor fast med mindre sötma och mer rostade/brända toner. Eftersmaken bjuder på lite humlebeska och en härligt långdragen bränd smak. Det är kanske lite väl aggressivt och inte helt balanserat. Efter hand som jag dricker tycker jag att humlen tar lite väl stor plats.

I betyg ger jag detta ölet 4,1 av 5 möjliga. Det är ett riktigt bra öl... Men! Jag tror att jag hade gett den högre betyg efter ett tag i källaren. Humlen är framme lite mer än vad jag föredrar i den här stilen av öl, vilket kanske inte är så konstigt då min flaska är mindre än en månad gammal. Tror att den blir lite mindre stickig i smaken, mjukar till sig lite och blir helt fantastisk efter att ha vilat lite!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar