onsdag 23 november 2011

Good juju och God jul!

Jag har alltid lika svårt att vänja mig vid att gå upp tidigt efter att ha jobbat kväll en vecka. Nu är det dessutom 3 veckor sedan jag jobbade dag senast, så det här med att hålla sig pigg nog (vaken...) att posta inlägg är inte det lättaste. Nu har jag däremot lyckats piggna till (sovit middag 2 timmar) så nu är det dags att fortsätta redovisa några av helgens öl!


Vi börjar med ett öl jag är otroligt spänd på, mest för att det är så udda. Bryggeriets imperial stout är något av en klassiker hos mig och dessutom fick en kommentar här på bloggen upp suget ytterligare. Dessutom är ölet riktigt jävla häftigt, både flaskan och ingredienslistan.



Left hand Good juju är dett öl där man ersatt delar av humlemängden med krossad ingefära. Det började som ett sommaröl men efter stor efterfrågan utökades tillgänligheten till året runt.


Det är ett lätt, ljust, öl på 4,5% som med sin lätt orangeaktigt gula färg och sitt vita skum framstår som en potentiell törstsläckare.


Doften är ganska svag, det jag hittar är lite jordig humle och (tyvärr mindre än jag hoppats på) lite ingefära. Ölet är väldigt, väldigt lätt i kroppen och med ganska svag kolsyra. Det finns lite mer ingefära i smaken än doften, men jag hade fortfarande önskat mer. Smaken är som kroppen, ganska tunn, lite jordig, kryddig och med lite ingefära.


Jag hade hoppats på en riktigt käftsmäll av ingefära, men får istället ett väldigt lättdrucket och ganska fräscht öl som nog hade smakat mycket bättre en varm sommardag än i slutet av november. Kul att ha provat, inget fel på ölet, men inte mer än okej. Betyget blir 5/10.





Härnäst kör vi igång med julölen igen!

Nils Oscar Julöl 2011

Det här tycker jag är ett riktigt bra julöl. Tror ni mig inte så får ni köpa en flaska till åt mig. Det är mycket rostade toner, och det tycker jag om. Jag kommer nog att stoppa undan ett par flaskor av denna till nästa jul också, tror den kan bli ännu bättre på det! Betyget: Hit!


Nu ska jag, för sista gången, återknyta till mitt möte med bryggmästare Patrick Holmqvist på SBWF. Den här gången blir det, precis som ovan, väldigt kort. Vi frågade Patrick om han kunde välja ett favoritöl från Nils Oscar, varpå han svarade att det beror helt på tillfället. Men utifrån den frågan så fick vi tipset att deras Julöl skulle vara en riktig hit på sommaren tillsammans med grillat kött.



Bejaka det ifall ni testar detta öl så får vi se om ni, som jag, lägger undan en flaska extra till sommaren!

3 kommentarer:

  1. Nej den smakar inte bättre en varm sommardag! Drack den i ett 35 gradigt Memphis i sommras och blev grymt besviken. Det var därför jag inte sa vad jag tyckte när jag kommenterade bilden du visade för en tid sen. Jag ville veta om jag inte hade fattat vitsen med den eller säga massa dynga om en öl som du kanske skulle gilla.

    Tack för trevlig läsning
    Malt.P

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är lite tråkigt att de inte experimenterar lika mycket med Julöl som de gjorde förr.

    SvaraRadera
  3. Malt: Tack så mycket! Och där redde vi ut det... Hade den varit större i smaken och lite mer vågad så tror jag att den hade varit bättre, men det får vi väl tyvärr aldrig veta...

    Bark: Jag tycker det finns så mycket annat på hyllorna att det är inget som stör mig.

    SvaraRadera