torsdag 10 november 2011

Apis Póltorak Jadwiga

I den här tråden på Beerswedens forum, BSF, tar jag upp något jag är väldigt ny, och nyfiken på, mjöd! Det hela började med att jag läste om det hos Johan, och sedan hos Kristopher. Jag har efter det, för inte så länge sedan, nämnt att jag smakade detta mjöd hemma hos Kristopher, men för att uppmärksamma mjödet ytterligare så kände jag när jag korkade upp min egna flaska att jag ville ära denna underbara dryck med ett eget inlägg.

Här följer vad jag tyckte om Jadwigan, och har ni några tips på mjöd jag borde prova så får ni väldigt gärna kommentera antingen här eller på BSF. Johan har för övrigt provat Jadwigan mot imperial stouts i diverse sammanhang som kan vara trevlig läsning ifall ni blir intresserade.


Den härligt tjockflytande vätskan doftar underbart av honung, lite alkohol, bär och nästan lite parfymaktigt blommig (utan att det är något negativt).

Den är len som en mors smekning och täcker snabbt och lätt hela munnen med sin oerhörda fyllighet på ett härligt sirapsliknande vis. Direkt känner man lite trevlig bärighet och lite blommor och kryddighet. När man sedan sväljer är det honung av bästa sort tillsammans med förstärkt kryddighet som sedan tar över tillsammans med en behagligt värmande alkoholton till en långvarig eftersmak.

Detta fantastiska mjöd ger jag betyget 9,5/10. Egentligen skulle jag vilja ge det full pott när jag sitter här och värmer mig i soffan med det ruggiga vädret utanför och njuter helt och hållet av vad jag har i glaset, men med reservation för oerfarenhet så för det nöja sig med lite lägre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar