söndag 1 maj 2011

Amager & Mikkeller Hr Frederiksen weasel brunch

Nyfiken som man är så ger man sig på att prova det mesta man kommer över. Från Mikkeller har jag provat Santas little helper m.fl. och nu senast Green easter IPA och min nyfikenhet har belönats varje gång.

Amager Bryghus däremot har jag inte tidigare provat, och jag är ju som sagt nyfiken, därför kan det knappast bli bättre än att göra två flugor på smällen och testa samarbetet mellan ett nytt bryggeri och ett jag redan är förtjust i! (Det är dessutom det första ölet jag dricker som är en blandning mellan två olika, annat än egna half n half's, så det blir väl nästan tre flugor...).



Utseende: Redan innan första droppen träffat glaset ser man att det är en vacker, tjock svart färg på vätskan och det är ett tjockt, fluffigt och högt beige-brunt skum som bildas för att sakta sjunka och bilda ett litet lager.

Redan här är jag smått förtrollad av ölet!


Doft: Stor och komplex doft med brända toner, kaffe, lakrits och något sötaktigt jag har svårt att placera. Tycker även det finns lite humle där. För tankarna mot en amerikansk imperial stout.

Förväntningarna stiger ytterligare!




Smak: Direkt när ölet når tungan och smaklökarna börjar jobba så förstår man att det är ett komplext öl man har att göra med. Det är mycket att behandla för mina relativt otränade smaklökar.

Den börjar mjukt med lite maltsötma, kaffe, choklad och lite lakrits kombinerat med vinösitet. Sedan övergår det till en eftersmak med beska likt väldigt starkt kaffe och rostade, kanske brända, toner som sitter i väldigt länge. Man får verkligen njuta länge av denna fantastiska skapelse!

Trots de stora och starka smakerna alltså ett oväntat lättdrucket öl, efter att ha njutit länge och väl (fick nästan påminna mig om ölets exklusivitet för att inte dricka upp den för fort...) av halvlitersflaskan kände jag hur jag suktade efter ett glas till!

Värt att nämna är att min flaska var lite väl kall i början och då stack huvuddragen ut mer medans allt annat låg i skymundan. När ölet sedan steg i temperatur blev det fylligare och smakerna kompletterade varandra betydligt bättre.

I betyg ger jag detta ölet 4,8 av 5 möjliga. En helt underbar upplevelse som jag hoppas att alla där ute som uppskattar öl i allmänhet, och imperial stouts i synnerhet, ska få dela med mig.

2 kommentarer:

  1. Jag gillar verkligen utseendet och det som skrivs på din blogg. Ska vi gå ut och ta en öl nån dag? /Henning@olradet.se

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket! Uppskattar verkligen komplimangerna, speciellt såhär i början. Och förresten, du har mail.

    SvaraRadera