tisdag 26 april 2011

Systembolaget

Systembolaget, hata eller älska det?

Det lämnar jag upp till var och en av er där ute. Det jag däremot skulle vilja diskutera är deras service, jag inleder med ett exempel nedan:

Fredagen den 15/4 var det ny-släpp av det lite exklusivare slaget. Klockan 10:03 slängde jag mig över telefonen för att lägga en beställning. Jag var så tidig att jag blev ombedd att vänta medan han startade upp beställningssystemet.
Ändå när jag på torsdagen den 21/4, alltså nästan en vecka senare, kom för att hämta ut mina varor så fanns dom inte där. Jag fick beskedet att en av dom två flaskor jag hade beställt hade anlänt (skilda sorter) och den andra hade dom strul med lagret, men blev försäkrad om att den skulle komma. När jag kommer hem så går jag in på systembolaget.se för att kolla upp lagerstatus, det finns ~150 flaskor i de tre butiker som fått in ölet, så jag tänker att då ska det inte vara några problem.

Så idag åker jag dit igen för att hämta ut båda två, och får beskedet att den ena flaskan var slut, men att den gick att beställa från annat håll.

Stressad som jag var så hann jag inte tänka eller känna efter riktigt utan sa snällt att: Ja tack, jag vill att ni lägger en ny beställning på den. På vägen ut, och framförallt när jag sedan kom hem så blir jag dock väldigt irriterad över det hela...

Såhär borde det inte gå till!

Eftersom ordern inte blev fullständig fick jag heller ingen sms-avisering, så jag fick på eget bevåg köra dit och kolla upp det. (Visst kunde man ha ringt, men principen är den samma.)
Men de har trots allt mina kontaktuppgifter, man tycker att dom borde ha koll på sina beställningar och höra av sig när ett fel upptäcks. Men det har dom tydligen inte, vilket också känns dåligt. Det förvånar mig också att det blev fel trots att jag var så tidigt ute (och det uppenbarligen finns många flaskor kvar ute i butikerna).

Jag tycker att den här typen av problem skulle inte uppstå, hade vi inte haft monopol hade jag direkt bojkottat och valt att hitta en ny butik. Just den här gången svider det lite extra också då den saknade flaskan hade jag tänkt unna mig själv på min födelsedag här i veckan, nu betvivlar jag att jag hinner få den innan dess.

Jag undrar: Håller ni med mig, eller är jag bara gnällig? Har liknande saker hänt er, och hur reagerade ni i så fall då?



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar