måndag 25 april 2011

Mohawk Black IPA


Mohawk alltså. Dessa öl väcker ofta debatt, och delade meningar. Säg vad man vill men när en öl; Har en stil jag aldrig provat, återkallas på grund av kvalitetsproblem, utges i limiterad volym och framförallt väcker debatt, då måste jag ju prova! Här följer mitt omdöme på just denna brygd:

Utseende:
Mörk, nästan svart, coca cola liknande vätska med ett härligt cremefärgat skum. Skummet lämnar en del rester på glaset.

Doft: Ganska söt doft med lite alkohol och fruktighet. Lite nötter, kaffe och rostade toner finns också.

Smak: Vätskan känns ganska söt med lite kola och torkade frukter för att sedan ta en vändning åt det beska hållet. Plötsligt överväldigas man av beska med rostade toner, kaffe, lakrits och en del humlebeska. Det är en intressant stil som har väldigt starka drag som tillsammans balanserar ut varandra.

Jag är ganska förvånad över ölet, jag har som sagt aldrig tidigare druckit någon Black IPA så jag vet inte riktigt vad jag ska vänta mig, men jag gillar det ändå. En kul upplevelse, detta får vi utforska mer!

I betyg ger jag detta ölet 3,75 av 5 möjliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar