tisdag 31 maj 2011

Orval

Som avslut på en helg i ölets tecken med pub på fredagen och Köpenhamns ölfestival på lördagen fick det tvunget bli något annorlunda. Då jag inte druckit några trappistöl under hela helgen föll valet för Orval, en öl jag aldrig tidigare druckit. För att ta mig själv tillbaka till ölfestivalen (och eftersom jag saknar ett riktigt Orval-glas) så dricks den ur festivalglaset! Tyvärr har jag dragit på mig en lätt förkylning, så jag fick kämpa lite med att urskilja allting.




Utseende: Grumlig orangebrun vätska med ett stort, tjockt offwhite skum som sakta lägger sig.

Doft: Jag hittar jäst, blommig humle och lite syra. Det finns även en lätt kryddighet.

Smak: Det finns en klar syrlighet där som drar lite åt en geuze med citrus och blommig humle, något jag inte hade förväntat mig. Det finns även jäst, viss kryddighet och en lätt touch alkohol. Torrt avslut med lite humlebeska.

I betyg ger jag detta ölet 4 av 5 möjliga. Ett speciellt öl som känns läskande men även passar lika bra att ha när man bara ska koppla av och unna sig något gott.
Läste såhär på Ratebeer: Bottled at 5.2% abv - can go up as high as 7.2%. Därför skriver jag den info jag hittar, då det tydligen även har rätt stor relevans på smaken. På min flaska står det 6.2% alkohol och den är buteljerad 22/04/2010.

2 kommentarer:

  1. Det här är en av mina favoritöl. Ett tips är att fortsätta dricka den och även prova att lagra och prova olika årgångar mot varandra. Jag har druckit massor av flaskor men tycker jag hittar något nytt varje gång. Dom första 10 flaskorna fick mig att ändra åsikt om den varje gång.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, det ska jag göra! Jag blev själv nyfiken på mer, fler och lagrade flaskor efter att ha följt upp med lite läsning på deras sida bland annat. Tyckte den var riktigt intressant och i kombination med det relativt låga priset ska den absolut köpas igen! Vilken är din favorit, färsk eller lagrad? Går den över en gräns och blir bättre/sämre igen?

    SvaraRadera