tisdag 17 maj 2011

Mikkeller George!

I söndagskväll bad min mor mig hjälpa henne lite allmänt med renoveringen av hennes kök. Rätt vad det var så stod jag med pensel i hand och målarfärg över halva armen. Som bekant är det ju obligatoriskt att vid hjälp med renovering bjuda på öl, något jag dock sa att det kan jag stå för själv den här gången.

Det här är vad jag tog en paus från måleriet med, sent en söndag kväll.



Utseende: Det är en tjockflytande oljeliknande vätska. Kolsvart till färgen och med ett litet mörk/rostbrunt skum som sjunker undan till en liten kant. Ölet är klibbigt och lämnar rester på glaset.

Doft: Det är en stor doft som börjar sprida sig direkt när man öppnat och slår upp ölet. Väl i glaset hittar jag mycket rostade, brända toner och kaffe. Den doftar även lite sött, fruktigt och vinöst. Jag tänker på portvin eller sherry. En riktigt inbjudande doft!

Smak: Det första som slår en är hur fyllig vätskan är. Det är även efter första smutten uppenbart att det är ett väldigt djupt och komplext öl. Något som sticker ut mycket bland de rostade tonerna, kaffet och chokladen är saltlakrits. Även lite soja och kanske bränt socker. Beskan i ölet känns inte humlig för mig utan mer som bitter choklad korsat med kaffebeska. Dom vinösa tonerna återfinns även i smaken och även här för det tankarna åt sherry och/eller portvin. Detta förstärks med fruktighet från russin och lite katrinplommon. Det finns väldigt mycket sötma utan att det känns söt i smaken. Ölet sätter sig verkligen på läpparna och glaset. Helt underbart öl som jag njöt av länge och väl! (Fick faktiskt ta paus i öldrickandet och måla färdigt, haha!)



I betyg ger jag detta ölet 4,5 av 5 möjliga. För att summera George! så fick jag för mig att uttrycka det som en reducerad imperial stout. Både tanken på en tjocknande vätska och en fördjupning och intensifiering av smaker känns nära till hands. Ett fantastiskt gott öl!

Det börjar verkligen bra vad gäller ölen jag fick med mig hem från Köpenhamn! Bland mycket annat så får tanken på den lagrade versionen, George! Bourbon, det att fortsätta vattnas i munnen på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar