onsdag 18 maj 2011

Black Albert Batch 0



Utseende: Stort, fluffigt skum som lägger sig till ett litet lager på glaset.

Doft: När det kom till doften känner jag att jag kanske hade lite väl bråttom. Något som ändå beskriver doften är anledningen till varför jag hade bråttom. Den doftar underbart. Det är en stor doft med, för stilen, det som väntas. Kaffe, rostade toner med lite sötma och alkohol. Det man inte nödvändigtvis väntar sig är att det kombineras med ganska vinösa och lagrade toner, också lätt "belgiska toner".


Lukten och utseendet i kombination med tidigare lovord om ölet har här gett mig skyhöga förväntningar.


Smak: Det är en stor smak och en fyllig vätska. Det återfinns kaffe, rostade toner och choklad. Det finns ganska mycket sötma i ölet utan att den känns för söt, troligtvis för att balansera upp de 13% ABV det väger in på. Alkoholen är dock helt gömd i smaken, något väldigt spännande som dock träder fram ännu mer är belgiska drag. Delar av smaken för mina tankar åt ett Rochefort öl jag nyligen drack. Sen är det också väldigt alkoholstarkt utan att det märks i smaken och framförallt väldigt välbalanserat.

Denna recensionen skrevs i efterhand utifrån anteckningar. Såhär skrev jag till mig själv i avslutet: "Riktigt välbalanserad, komplex och framförallt GOD!!! Nu orkar jag inte skriva mer, måste njuta av ölet." Egentligen hade det kanske räckt med dom två sista raderna...?

I betyg ger jag detta ölet 4,7 av 5 möjliga. Hoppas innerligt att alla som älskar öl fick tag i en eller ett par flaskor. Jag önskar att jag hade fler.




Passar förresten på att be om ursäkt för bildkvalitén. Det är fullt med flyttlådor och liknande i lägenheten och total kaos överallt så ett tag framöver kan det bli lite tråkiga bilder, hoppas ni har överseende med detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar