torsdag 13 oktober 2011

Left hand Imperial stout + Nytt paket!

Jag börjar det här inlägget med att berätta att jag fått hem ännu ett paket från Cracked kettle. Den här gången gick det ännu snabbare och helt felfritt, jag hade paketet efter 3 arbetsdagar (Då fick jag ändå vänta en dag extra på avi från posten.) och allt var väl paketerat som vanligt. Även om det var ovanligt paketerat. Jag fick nämligen paketet i en ölback, som var fylld med frigolit och i sig väl packad i kartong utvändigt.


Ni som är lite mer insatta lär se/veta vilka de flesta av ölen är, men jag ville ändå skapa lite mystik så ni inte vet allt som kommer här på bloggen. Gissningar välkomnas ;)


Jag kan avslöja att alla Left hand flaskorna ni ser är ölet jag nu ska recensera.



Left hand Imperial stout!

Utseende: I glaset helt svart vätska med ett ganska stort beige skum som lämnar rester på glasets kant när det sjunker ner till ett litet täcke.

Doft: Jag har druckit detta ölet några gånger innan så jag vet ungefär vad jag har att göra med. Från början har jag haft ölet i kylen lite väl länge, och det doftar mer spritigt än det brukar med toner av mörk torkad frukt. Tydliga rostade toner med en hel del choklad. När det sedan värms upp och normaliseras så försvinner spritigheten nästan helt och den lite söta chokladiga doften med mycket rostade inslag infinner sig.

Smak: Ölet är väldigt lent med mycket rostade toner och choklad. En hel del beska faktiskt, ölet känns färskare än de gånger jag druckit den tidigare. Beskan är humlig och humlen har lite lätt medicinska och jordiga toner som jag inte är helt förtjust i. Dessa lägger sig dock mer i bakgrunden när ölet är varmare. För att förtydliga så är det inte överdrivet beskt eller humligt utan anledningen till att jag reagerar ganska starkt på det är att jag som sagt tidigare druckit ölet och inte upplevt dessa smaker. Ölet är väldigt, väldigt lent och täcker munnen väl. En kvalitet som ofta bjuds på då havre, som här, är inblandat i bryggningen. Eftersmaken är lång och len med lite, lite lakrits i avslutet.

I betyg ger jag detta ölet 4,2 av 5 möjliga. Detta betyget ger jag just nu, men med några månader till på nacken hade jag gett högre. Den här flaskan känns ung och lite spretig jämfört med tidigare flaskor jag druckit. Misstolka mig inte, det är redan ett väldigt bra öl, men jag föredrar den här typen av imperial stouts när humlen har lagt sig lite och de är väldigt lena. Jag är inte förtjust i efterrätter, men i den här typen av öl vill jag ha fram den lena, ofta chokladiga dessertkänslan. Alkoholen jag nämnde i doften är förresten väl dold och jag längtar tills ölet lugnat ner sig lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar