fredag 6 januari 2012

Rogue Morimoto black obi soba ale

Dags för ännu ett öl jag fick med mig hem från Köpenhamn. Ett öl jag inte hade en aning om vad det är för stil, hur det smakar eller vad jag ska förvänta mig av det. Det jag visste var att Rogue har bryggt ölet, och därifrån har jag druckit en del godis innan, samt att Masaharu Morimoto har varit inblandad. Som anhängare av (bland annat) Iron chef där han är en av mina favoritkockar så var jag helt enkelt tvungen att testa ett öl han varit inblandad i.

Ölet är klart men mörkt kastanjefärgat, så mörkt att utan direkt ljus upplevs det som svart. Skummet är beige och sjunker sakta ner med mycket rester på glaset.

Doften är väldigt söt med mycket toffee och lite vanilj med en lätt citrusig humleton.

Smaken är riktigt intressant, den är inte så söt som doften antytt, då doften är nästan sötsliskig. Maltig smak med ganska mycket nötter, en del karamell och en välkommen kontrasterande lätt citruston från humlen. Ölet är bättre än jag egentligen hade hoppats på och även om smakerna inte är så stora och/eller pang på så tycker jag att den är riktigt trevlig! Jag tror dessutom att den kunde vara ännu bättre till mat.

Flaskan, den tidigare totala ovetskapen och den trevliga smaken gör att ölet förtjänar betyget 6.5/10. Till mat hade den nog hoppat upp på 7. Ett stabilt öl som var riktigt kul att ha provat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar