måndag 23 januari 2012

Lagunitas Little sumpin' wild ale

Här kommer en nästan bortglömd recension på mitt andra öl från Lagunitas. Hop stoopid överraskade positivt så förväntningarna är ganska höga, vi får se om denna också överraskar!


I glaset är ölet orangeaktigt kopparfärgad med små fina bubblor som bygger upp ett tjockt fint skum som tyvärr försvinner nästan helt efter ett litet tag. Väldigt fin i glaset!

När jag luktar på ölet rycker det till i smilgroparna - det här var inte vad jag hade väntat mig! Jag är positivt överraskad! Den är lite humligare än väntat, även om det inte är någon stark humledoft. Det är fruktigt och inte alls olikt ett veteöl till viss del, men samtidigt med väldigt mycket annat. Jag tycker mig hitta de sötaste möjliga mandarinerna, lite lätt "funkiga" lambik-drag, belgojäst och... Jag får faktiskt summera det med: En riktigt ovanlig doft, som verkligen funkar!

I smaken drar den åt ytterligare ett håll... Från det lättdruckna törstsläckar-utseendet till den väldigt färgglada doften och nu ett öl med övervägande belgodrag och ganska spritigt avslut... Det hade jag inte väntat mig! Det är som delar av doften antytt: belgojäst, fruktighet som dras åt mandarinhållet, ganska stor beska ett ganska spritigt avslut. När man läser "Wild ale" så drar i alla fall mina tankar iväg åt det sura hållet, men det här är ett sött öl utan någon märkbar syra. Ett helt galet öl som jag rekommenderar att ni delar med någon, inte minst för att undvika att bli helt förbluffad i din ensamhet men den är också ganska tungdrucken. Mer lagom att smutta på än att sitta själv med en bomber...

Just ja, ett betyg på detta "svåra" öl... Det blir svårt! Men jag bestämmer mig till slut för att ge 6/10. Det är ett häftigt, otroligt kul och bitvis gott öl. MEN, det blir på något sätt för mycket. Jag frågar mig själv om jag skulle vilja dricka ölet igen, och svarar för mig själv att det kommer jag nog inte vilja göra. Med det sagt så tycker jag fortfarande absolut att det är väl värt att testa och med en prislapp på ca 60kr för en bomber så är jag väldigt nöjd med att jag köpte den. Om jag hade ändrat på något så hade jag öppnat den tillsammans med en eller fler andra ölintresserade istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar