torsdag 5 januari 2012

Founders porter + vad jag fick med mig hem från Köpenhamn.

Tyvärr så försvann mina ordentliga anteckningar från Founders porter, men bilden finns kvar och det är ett öl jag länge kommer ha i minnet.

Jag beskrev det här ölet som en viskning. Det är diskret och inga smaker sticker ut eller drar uppmärksamhet till sig, men den som fokuserar kommer bli rikligt belönad av en hemlighet många ser förbi.

I en tid dominerad av Imperial: stout, porter och en massa experimentella brygder smaksatta med allt från lakrits till snus så är det här en "vanlig" porter. En porter med diskreta, men ack så väl avvägda, smaker och så len munkänsla att den otvivelaktigen förtjänar det skyhöga betyg den har på ratebeer. Och jämfört med vad jag tidigare har druckit kan jag heller inte göra annat än att hålla med om att den verkligen platsar i toppen, även om den just blivit petad från förstaplatsen.

Har ni inte druckit den tidigare, så gör det! Har ni druckit den tidigare så känner ni förmodligen, precis som jag, att det är dags för en till! Glaset ni ser på bilden fick jag för övrigt i julklapp från Ölbutikken!



Nu till resten av ölen jag fick med mig hem:

Det ni ser (eller inte) på bilden är, från vänster:
Mikkeller Spontanredcurrant (Till en provning), Rogue Shakespear stout, Mikkeller (åt Kihosk) Saison sally, Beer valley Black flag IS, Jolly pumpkin Maracaibo especial, Shorts Imperial carob stout, Mikkeller Mielcke & Hurtigkarl, Lagunitas Little sumpin' wild ale, Cantillon Vigneronne, Anchorage Love buzz saison, Mikkeller Texas ranger BA och slutligen: Jester king/Mikkeller Drink'in the sunbelt.

Det blev några ytterligare några få, bl.a. Jolly pumpkin Weizen bam som var riktigt kul, och riktigt god! Är det något ni är nyfikna på att läsa om så lägg en kommentar!

3 kommentarer:

  1. Kul att du gillade Founders Porter!
    Dags för samköp på den?? :D

    SvaraRadera
  2. Kul att du kommenterar, något du är nyfiken på att läsa om?

    Kanske det, men jag måste säga att breakfast stouten lockar nästan mer! Med det sagt så hoppar jag säkert på om du drar igång något.

    SvaraRadera
  3. Ja, är lite nyfiken på den lagrade Gonzon bara. Brukar läsa din ölblogg. Kan ju inte få det mer lokalt.

    Ska jag vara ärlig så tycker jag att Founders BS är lite överskattad för min del. Fortfarande god, men portern gav mig en mer positiv och överraskande upplevelse.

    SvaraRadera