tisdag 3 januari 2012

Gott nytt år! Firas bäst med god ny öl!

Ja, det har varit mycket under helgerna. Ni känner säkert igen er i det. Även ett datorhaveri har hunnits med, för att bortförklara mig ytterligare... Nåväl, nu ska jag hur som helst göra comeback med ett öl jag införskaffade under mitt besök i Köpenhamn under mellandagarna. Ett inlägg med nästa recension och bild på resten jag köpte dyker även upp snart.

Men först ut så är det min första öl från ett Amerikanskt bryggeri, Lagunitas, som jag har hört blandat om. Men när jag såg priset på detta öl i förhållande till storlek på flaska, hur ovanligt det är (jag har iaf inte sett det tidigare), och framförallt betyget på ratebeer så var jag tvungen att slå till. Med det sagt så är förväntningarna trots allt inte så höga, men vi kör igång direkt!



Utseendemässigt så har vi ett öl med orangeaktig färg med ett passande offwhite skum som bygger en stadig krona som klänger sig fast ett bra tag och lämnar gott om rester efter sig.

Den doftar mycket och med glaset på bordet kan jag härifrån känna den fruktiga och lätta doften med aprikos, tropiska frukter och trevlig blommighet. Massor med humle helt enkelt. Begraver man näsan ytterligare i glaset så hittar man även en mycket trevlig maltsötma och kan tydligare utskilja citrustonerna med framförallt grapefrukt.

När det kommer till smaken är det en väldigt uppfriskande humlighet med väldigt stor fruktighet. Den är blommig med grapefrukt och med lätt oljig munkänsla. Tillsammans med trevliga karamelltoner från malten och en rätt så rivig, men väl uppvägd, beska så är det en riktigt, riktigt trevlig upplevelse. Avslutet är ganska kort vilket i kombination med den riktigt goda smaken och alkoholhalten på 8% gör det här till, vad jag tror är, ett riktigt underbart (farligt) öl på sommaren.

Men visst fasen är det underbart att unna sig en såhär god DIPA även mitt i den så kallade vintern. Tummen upp för mitt första öl från Lagunitas! Jag var orolig, men de levererade verkligen och betyget får bli 8,5/10.

2 kommentarer:

  1. Skojar du? haha, jag tyckte inte alls den var så bra. Men då drack jag den direkt efter en tokfärsk Maharaja. Vilket är lite sjukare än vanligt!

    SvaraRadera
  2. Inget skämt här inte, jag tyckte den var helt suverän faktiskt! Kan ju ha något att göra med det, den lär ju ha kört slut på smaklökarna innan då...

    Du får åka över pölen och ge den en ny chans!

    SvaraRadera