tisdag 27 september 2011

Resten av supersöndagen!

I söndags kom som sagt Kristopher över och vi drack Black tokyo horizon, dock får vi inte glömma de andra ölen vi drack... Nåja, den ena kan vi gärna glömma. Founders cherry Cerise fick möta vasken tyvärr, förmodligen defekt.




Men ett riktigt trevligt öl fick vi i oss som uppvärmning inför den kommande monsterstouten;
Lost Abbey Framboise de Amorosa


Utseende: Avloppsbrun vätska med smutsvitt skum som lämnar massor med rester på glaset när det sjunker undan.

Doft: Härligt med syra! Sura hallon och lite körsbär sticker ut, men den är allmänt fruktig och har lätta ektoner.

Smak: Initialt är det inte så torrt och syrligt som doften antytt, men i avslutet skrynklas tungan ordentligt av en härlig syra. Ölet är ganska kryddigt och har lite runda vaniljtoner och ekfat, vilket känns annorlunda bland suröl. Det är lite udda och komplext med massvis av smaker som kombineras till ett riktigt bra öl. Bärigt, fruktigt med hallon i centrum.

I betyg ger jag ölet 4.3 av 5 möjliga. För att citera mig själv så smakar det verkligen som ett suröl med hallon snarare än ett surt hallonöl. Med det menar jag att det har ett tillräckligt smakspektrum redan utan hallonen och bärigheten men tillsammans med dessa blir det ett intressant och mycket bra öl!

En riktigt trevlig söndag med ett kass, ett super och ett helt fantastiskt öl där de två sistnämnda slätade över den första helt och hållet. Det är dock synd i efterhand på Cerise då allt jag tidigare har druckit från Founders varit himmelskt, jag får nästan ta och ge den en andra chans!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar