onsdag 25 januari 2012

Dugges ½ idjit!

Jag och Kristopher var i Göteborg för ett tag sedan, som ni kanske läst på hans blogg. På vägen upp stannade vi till på Systembolaget i Askim och plockade på oss några öl från Dugges. Johannas bästa bitter och ½ idjit! var vad de hade inne. Bittern blev det ingen recension på, men ack så trevlig den är om man gillar stilen! Nu ska ni i alla fall få läsa vad som tycktes om ½ Idjiten!


Det är ett nästan svart, mörkbrunt, öl som bygger upp ett ganska trevligt beige skum som tyvärr försvinner ganska fort. Ungefär vad man förväntar sig av en (imperial) porter, trevligt utseende som alltid.

Doften är ännu trevligare! Mycket rostade toner, mycket kaffe och choklad. Det är inte bara hårda, toner utan det finns viss sötma i doften också som väger upp de tunga rostade tonerna och gör helheten till en riktigt bra doft!

I munnen så är det första man märker att kolsyrehalten är relativt låg. Den är heller inte så fyllig i kroppen vilket i kombination med den låga kolsyran ger ett väldigt lätt intryck. Smakerna i sig är däremot relativt tunga, mycket kaffe och en del choklad är i centrum. En lätt sälta finns också på slutet tycker jag och efter att ha läst på flaskan så kan jag hålla med om att saltlakrits beskriver den bäst. Ganska tunga smaker med andra ord, men den lite (för) tunna kroppen gör ölet ganska lätt.

En trevlig, lite lättare version av en imperial porter som passar bra då man inte vill bli helt uppslukad av stora smaker. Ett gott öl men ingenting jag kommer dricka då jag ska unna mig något extra, men med det sagt så är det ett utmärkt sätt att testa den kommande funktionen med styckvis beställning. Det är fortfarande ett bra och prisvärt öl som är kul att prova. Jag sätter betyget 6.5/10.

1 kommentar:

  1. Jag har två gamla goa ½ Idjits. Vi kanske borde korka upp någon sån om några månader

    SvaraRadera