lördag 23 april 2011

Master Tmavý


Som min första recension tänkte jag bjuda på något som sticker ut lite, valet föll för en tjeck:
Master Tmavý.


Ölet är en baltic porter på 7% ABV och jag fick den som en gåva från min mor som köpte ett par olika tjecker när hon nyligen besökte Prag.
Hittills är detta det bästa hon lyckades hugga tag i, och min recension följer här:






Utseende: Tjockt svart färg med relativt ljust skum som ganska snabbt sjunker undan men lämnar en kant runt glaset.

Doft: Maltig doft med viss sötma och lätt rostade toner. Torkad frukt och avslutningsvis en liten touch alkohol.

Smaken: Smaken är inledelsevis ganska söt med fruktighet och karamellmalt, även sötlakrits. Detta följs av en liten beska för att sedan återgå till en ganska söt smak med rostade toner och en förnimmelse av alkohol. En behaglig smak som sitter kvar ganska länge.


I betyg ger jag detta ölet 3,5 av 5 möjliga. Det är en väldigt lättdrucken öl som faktiskt överträffar mina förväntningar. Den växer lite på en från att först kännas mest lite sötaktig till ett mer intressant och ganska långt och behagligt avslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar